Impuls nodig voor scholenbouw!
Het grote scholenbouwproject “Scholen voor morgen” is een voorbeeld van publiek-private samenwerking dat door de overheid wordt aangestuurd, maar waarom zou men geen ruimte laten voor lokale samenwerkingsinitiatieven? De plaatselijke schoolbesturen zijn immers best op de hoogte van de noden op school, maar ook van de mogelijkheden om hun gebouwen eventueel te benutten in een “brede school”, wat het misschien mogelijk maakt om een partner zoeken in de omgeving. Van de “gewone” scholenbouw wordt de eenmalige investeringskost gesubsidieerd, terwijl bij publiek-private samenwerking de investering gebeurt door de buitenschoolse partner, aan wie de school dan een aantal jaren een “terbeschikkingstellingsvergoeding” uitbetaalt. Het is al decretaal mogelijk om die weerkerende terbeschikkingstellingsvergoeding te subsidiëren, maar er zijn nog geen uitvoeringsbesluiten voor.
Hopelijk komen die uitvoeringsbesluiten er snel, liever gisteren dan vandaag, aldus De Meyer, want naast de tweede inhaaloperatie voor de scholenbouw die in het Vlaamse regeerakkoord afgesproken is, zijn ook kleinschalige initiatieven noodzakelijk.