“Ik laat mij niet de mond snoeren”
23-04-2014
Kamerlid Stefaan Vercamer (CD&V) kreeg gisterennamiddag de gerechtsdeurwaarder over de vloer. Sodexo liet er een ingebrekestelling betekenen met de eis aan het kamerlid om een artikel over de omruiling of terugbetaling van dienstencheques onmiddellijk van zijn persoonlijke website te verwijderen.
Als hij daar vandaag niet op ingaat, zal Sodexo het kamerlid dagvaarden voor de kortgeding rechter waarbij een dwangsom van 1000 euro per dag vertraging voor de verwijdering en een schadevergoeding van 10.000 euro voor imago verlies zullen worden gevorderd. Sodexo overweegt ook een strafklacht neer te leggen voor laster en eerroof.
Stefaan Vercamer zal niet ingaan op de eis van Sodexo om het bewuste artikel van zijn persoonlijke website te verwijderen: “ Ik kan dit niet anders interpreteren dan pure intimidatie van Sodexo om mij de mond te snoeren. Wel, ik laat mij niet intimideren. Ik beschouw het als mijn plicht om de weinig transparante manier van werken van Sodexo aan de kaak te stellen in een poging om te vermijden dat dienstencheques zouden verloren gaan voor de mensen en ze hun geld niet zouden terugkrijgen.”
Begin april ondervroeg Stefaan Vercamer minister de Coninck over de hoeveelheid dienstencheques die in omloop waren die op het einde van de maand onherroepelijk zullen vervallen. Hij riep toen de uitgiftemaatschappij en de RVA op de gebruikers zo veel mogelijk en langs verschillende kanalen te informeren zodat er zo weinig mogelijk cheques verloren zouden gaan: ‘de procedure moet transparant en duidelijk zijn’. De minister deelde de zorg van Vercamer en beloofde nogmaals aan te dringen op een goede communicatie over de vervaldatum. De chaos en moeilijkheden die ontstonden bij Sodexo naar aanleiding van de vorige prijsverhoging in mei 2013 ligt immers nog vers in het geheugen van Vercamer: “Klanten moesten wekenlang wachten op een goedkeuring van de omruiling en de terugbetaling liep grote vertraging op. Bovendien was Sodexo toen niet bereikbaar voor vragen”.
Net vandaag, de dag waarop Sodexo de verwijdering van het artikel eist van Stefaan Vercamer, communiceert Sodexo uitgebreid over de omruiling of terugbetaling van oude dienstencheques.
Stefaan Vercamer: “Eindelijk gaat Sodexo in op wat ik al weken vraag: de mensen goed informeren over wat er hun te doen staat om de cheques om te ruilen of terug te laten betalen. Net op tijd, want enkel cheques die via de geijkte procedure vóór 1 mei bij Sodexo worden ingediend, kunnen omgeruild of terugbetaald worden. Ik hoop dat deze communicatie op de valreep nog veel gebruikers met oude cheques kan wakkerschudden, zodat er zo weinig mogelijk cheques verloren gaan. Hopelijk steekt Sodexo evenveel werk in het opvolgen en te woord staan van hun klanten als in het lezen van websites van politici.”