• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Hervormingsplan NMBS: Ambitie tonen is goed, resultaat behalen nog beter

10-07-2015

Het kernkabinet heeft vandaag het hervormingsplan van de NMBS goedgekeurd. Volgens Jef Van den Bergh, mobiliteitsspecialist van CD&V, is de eerste verdienste van het plan dat het er uiteindelijk is. ‘Er staan goede, ambitieuze elementen in, maar ik heb toch een paar vragen. Ik verwacht een open discussie in de commissie Infrastructuur.’
‘Het is goed dat de minister er werk van maakt. Ze toont ambitie, en dat moet: op dit moment staat de dienstverlening aan de reiziger niet op punt en is de financiële toestand zorgwekkend.’, zegt Van den Bergh, die het eens is met de doelstellingen: een efficiëntere aanwending van de middelen, meer mensen uit de auto en in de trein krijgen, 160.000 extra zitplaatsen, stiptere treinen, draadloos internet in elke wagon en een eenvoudiger tariefsysteem.
Wat volgens Jef Van den Bergh nog ontbreekt en wat de noodzakelijke basis van een echt plan zou moeten zijn, is een duidelijk budgettair kader. Dat kader is nodig om bijvoorbeeld nieuwe dubbeldekkers te bestellen. Efficiëntiewinsten zijn zeker mogelijk en noodzakelijk, met 3 miljard subsidies zit het Belgisch spoor immers bij de koplopers in Europa. Er wordt met belastinggeld gewerkt, dat moet zo optimaal mogelijk ingezet worden. De grote pensioneringsgolf bij de NMBS-groep biedt hiervoor een opportuniteit om tot afgeslankte, maar efficiënte overheidsbedrijven te komen. Ook de aanwerving van noodzakelijk nieuw personeel zal een belangrijke uitdaging vormen.
De afstemming van investeringen tussen Infrabel en NMBS moet ook beter, waarvoor de voorziene investeringscel binnen de FOD Mobiliteit moet zorgen. Dit is een goed instrument, maar wat er met investeringen in stations zal gebeuren, is minder duidelijk. Ook het loslaten van de jaarlijkse 60/40-verdeling zal kritisch worden opgevolgd.
Daarnaast spreekt het regeerakkoord over intermodaliteit, wat betekent dat verschillende vervoersmiddelen goed op elkaar afgestemd moeten zijn. De trein is immers een cruciale factor in het kader van onze mobiliteitsproblematiek. De visie op het voor- en natransport, bijvoorbeeld op de combinatie trein-fiets, moet zeker nog verder uitgewerkt worden. Positief is dat er een structureel platform wordt uitgebouwd voor het hoogstnoodzakelijke overleg met De Lijn, MIVB en TEC. Als de NMBS wil inzetten op een betere dienstverlening, is een goede afstemming met andere vervoersmiddelen cruciaal.
‘De eerste horde is genomen. Dit moet nu vertaald worden in concrete en becijferde ondernemingsplannen voor de NMBS en Infrabel in het najaar, wanneer ook een nieuw investeringsplan gestalte zal moeten krijgen: de trein staat op het spoor, laat hem nu stipt rijden.’, zegt hij.
Uiteindelijk heeft Van den Bergh net kennis genomen van de acties van de ASTB, die beslist heeft om zeven zaterdagen in de zomervakantie te staken: ‘Als je als treinbestuurder een toekomst wil bij de NMBS, moet je vooral niet op deze dagen het werk neerleggen. Het bedrijf zal zo veel potentiële klanten mislopen. Niemand heeft hier baat bij.’

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord