• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Hervorming BIV zal meer rekening houden met NOx

De nieuwe Belasting op Inverkeerstelling (BIV), die eenmalig geheven wordt bij aankoop van een wagen, wil een vergroening van ons wagenpark stimuleren. Daarbij worden twee componenten gehanteerd: de CO2-uitstoot (klimaat) en de euronorm (lucht). Naast de beoogde milieuwinst moet de nieuwe BIV budgetneutraal zijn en betaalbaar blijven voor onze gezinnen. 
CD&V, sp.a en N-VA hebben  het voorstel van de Vlaamse regering geamendeerd zodat de luchtcomponent zwaarder doorweegt in de BIV-berekening.
Verdieseling
In de oorspronkelijke formule voor de nieuwe BIV-berekening, woog vooral de CO2-component door, en werd in mindere mate rekening gehouden met de NOx-emissie (stikstofoxide). De Vlaamse Regering hanteerde de emissiegrenzen zoals vastgelegd in de Euronormen.
In de hoorzittingen van de verenigde commissies financiën en leefmilieu over het decreet voor de hervorming van de BIV, blijkt evenwel dat nieuwe dieselwagens nog meer NOx uitstoten dan de Euronorm aangeeft. Daarom wil het Vlaams Parlement dat de NOx-component zwaarder doorweegt. Daarmee wil het Vlaams Parlement de verdere verdieseling van het Vlaamse wagenpark afremmen.
2de hands
De nieuwe BIV-formule werkt ook door naar de tweedehandsmarkt.
Een hogere BIV kan mensen ervan weerhouden een tweedehandsdiesel aan te schaffen, met een daling van de waarde op de tweedehandsmarkt tot gevolg. Dat zou dan weer een impact hebben op de overnameprijs bij aankoop van een nieuwe wagen. Even werd dan ook gevreesd dat een aanpassing van de formule er zou toe leiden dat mensen hun oude diesels langer in gebruik zouden houden. Het positieve milieu-effect van een aangepaste formule wordt dan teniet gedaan.
Simulaties leren evenwel dat de stijging van de BIV voor dieselwagens binnen de perken blijft. De nieuwe formule maakt een verschil in meer van circa 200 euro voor heel wat kleinere dieselwagens. Voor heel wat benzinewagens zal de nieuwe formule een voordeliger BIV-tarief opleveren. 
De BIV zal, zoals het ontwerp van de Vlaamse Regering al stelde, minimaal 40 euro bedragen (o.a. oldtimers), en maximum  10.000 euro.
Rechtszekerheid
Het amendement voorziet ook een overgangsmaatregel voor mensen die pas een nieuwe wagen kochten, en daarbij rekening hielden met de datum van invoering van de nieuwe BIV, die oorspronkelijk op 1 januari 2012 was bepaald. 
De inwerkingtreding van het bijgestelde decreet is voorzien op 01/03/2012. Tot en met 30/04/2012 wordt de meest voordelige BIV-formule gehanteerd: deze op basis van de reeds bekend gemaakte formule in het ontwerpdecreet van de Vlaamse Regering, of de nieuwe op basis van de door het Vlaams Parlement goedgekeurde formule. 
“Dit amendement is een weloverwogen en evenwichtige keuze die inzet op het belang van verduurzaming en vergroening van de verkeersbelasting, maar daarnaast ook zorgt dat alles betaalbaar blijft voor gezinnen die een nieuwe of 2de handswagen aankopen. Het is dan ook geenszins een belastingverhoging,” besluiten  Smaers, Vandaele en Martens.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord