Heraanleg Generaal Jacqueslaan: een project in het belang van het gewest
27-06-2013
Vorige week kreeg het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een positief advies van de overlegcommissie voor de ingediende plannen voor de heraanleg van de Generaal Jacqueslaan en de Buyllaan in Elsene. Toch zegt de lokale schepen in beroep te zullen gaan.
De Generaal Jacqueslaan vormt een belangrijk onderdeel van de Brusselse middenring en heeft dan ook een impact op de mobiliteit in het ganse gewest: het project van heraanleg overstijgt de gemeentegrenzen.
Met de geplande werkzaamheden op de Generaal Jacqueslaan wil ik een gezond evenwicht creëren tussen de noden van verschillende gebruikers van de openbare weg. Dit evenwicht bestaat nu niet: er is weinig ruimte voor voetgangers, de plaats voor fietsers is onbestaand en het comfort van de gebruikers van het openbaar vervoer kan stukken beter. Bovendien is de situatie voor automobilisten problematisch. Uit tellingen blijkt dat de capaciteit qua autoverkeer onderbenut is: momenteel rijden er op de Generaal Jacqueslaan slechts 1.400 voertuigen per uur, terwijl op de ring op één rijstrook tot 2.500 voertuigen zouden moeten rijden. Vooral stilstand, ondanks de vele rijstroken. De infrastructuur van de Generaal Jacqueslaan beantwoordt allerminst aan onze mobiliteitsvereisten van de 21e eeuw: een oplossing dringt zich op!
Het plan dat op tafel ligt beoogt een verhoogde veiligheid voor voetgangers en veilige oversteken, een volwaardige plaats voor fietsers in het straatbeeld, vlottere doorstroming van openbaar vervoer, comfortabele wachthuisjes en een verbetering van de doorstroming van het autoverkeer door grondige ingrepen aan de kruispunten. Maatregelen die elkaar onderling zullen ondersteunen, niet tegenwerken. Concrete oplossingen die moeten leiden tot een betere mobiliteit voor iedereen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Ik betreur het persbericht van de schepen van stedenbouw van Elsene waarin nu al een beroep tegen de bouwvergunning wordt aangekondigd, wat alleen maar zal leiden tot vertraging. In het geval van de Generaal Jacqueslaan verkiest men – letterlijk – stilstand eerder dan vooruitgang. Ook in andere belangrijke mobiliteitsdossiers worden we geconfronteerd met deze defensieve houding van het Elsense gemeentebestuur, die nefast is voor de leefbaarheid van de Brusselse gemeenten en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Als Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer is het mijn taak om de belangen van alle Brusselaars te behartigen, over de grenzen van de Brusselse gemeenten heen. Omdat mobiliteit een basisrecht is voor iedereen.