Grote investering in veiligheid en doorstroming tramnetwerk in premetro Antwerpen
01-02-2013
Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits keurde de Vlaamse regering de gunning van een nieuw beveiligingssysteem voor de Antwerpse premetro goed. Het nieuwe systeem vervangt de huidige seininstallatie en het systeem voor automatische remming van de trams. Het nieuwe spoorbeveiligingssysteem wordt vanaf 1 februari aangelegd door Siemens nv. De investering bedraagt 23,8 miljoen euro. De investering zorgt voor een vlottere doorstroming en verhoogt de capaciteit van het tramnetwerk.
Sinds de ingebruikname beschikt de Antwerpse premetro over een seininstallatie en een systeem voor automatisch remming van de trams. Beide systemen waken in het belang van de veiligheid over de snelheid van de trams in de premetro en grijpen in wanneer nodig. De huidige sein- en spoorbeveiligingsinstallatie, die ondertussen 35 jaar in gebruik is, wordt vernieuwd. Het nieuwe systeem zorgt er onder meer voor dat de trams automatisch afremmen als ze een sein negeren. De nieuwe installatie wordt geleverd door Siemens nv uit Huizingen geleverd.
“De afgelopen 35 jaar is de technologie enorm geëvolueerd. Omdat de veiligheid van onze reizigers een absolute prioriteit is, wordt gekozen voor een nieuw systeem met bewezen technologie volgens het vereiste veiligheidsniveau”, zegt Vlaams minister Hilde Crevits. “Naast een investering in veiligheid, biedt het nieuwe systeem meer mogelijkheden aan De Lijn om de doorstroming en de capaciteit van het tramnetwerk te optimaliseren. ”
Trajectcontrole voor trams
Het nieuwe seinsysteem voldoet aan het vereiste veiligheidsniveau voor trams die zowel in eigen bedding rijden als trams die tussen het normale verkeer rijden. De seininstallatie detecteert en verwerkt de positie van de trams en berekent zo de toegelaten snelheid in de premetro. Ook houdt het systeem rekening met bochten, hellingen en wissels. De seinen tonen de toegelaten snelheid die de tramchauffeur niet mag overschrijden. Trams die toch te snel zouden rijden, worden door het systeem automatisch afgeremd. In tegenstelling tot het oude systeem dat de snelheid puntsgewijs aan elk sein controleert, gebeurt dit met het nieuwe veiligheidssysteem continu.
Vlottere doorstroming en verhoging capaciteit
Het nieuwe computersysteem stuurt de seinen sneller en nauwkeuriger. De trams krijgen bijgevolg sneller groen en kunnen elkaar sneller opvolgen. Het resultaat is een vlottere afwikkeling en doorstroming van het ondergronds tramverkeer. Hierdoor wordt de capaciteit van de premetro geoptimaliseerd waardoor de betrouwbaarheid verhoogt.
Uitbreiding tramnetwerk en vermindering onderhoudskosten
Het huidige systeem vergt veel onderhoud en was dringend aan vernieuwing toe. Bovendien moest De Lijn voor de ingebruikname van de Reuzenpijp, de tramtunnel onder de Carnotstraat en Turnhoutsebaan, haar spoorbeveiligingsinstallatie uitbreiden. De investering in het nieuwe veiligheidssysteem laat toe het netwerk verder uit te breiden en het vermindert de onderhoudskosten.