• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Grootste investering ooit in verduurzaming van busvloot De Lijn

06-02-2013

De Vlaamse regering heeft, op voorstel van Vlaams minister Hilde Crevits, haar goedkeuring gegeven aan de vernieuwing van de busvloot van De Lijn met 386 bussen. Het gaat om een bestelling van 5 waterstofbussen, 3 elektrische bussen en 255 bussen met Euro VI-motoren. Daarnaast worden ook 123 hybride bussen aanbesteed. Vlaams minister-president Peeters, viceminister-president Lieten en minister Crevits maakten dit vandaag bekend tijdens een gezamenlijke persconferentie. Dit is de grootste Vlaamse investering in nieuwe bussen ooit. De Vlaamse regering en De Lijn willen de beschikbare middelen innovatief, efficiënt en duurzaam inzetten. Ook de toegankelijkheid van de busvloot wordt verhoogd. De investering heeft een totale waarde van 93 miljoen euro.

386 nieuwe bussen: grootste verduurzaming busvloot De Lijn ooit

De bestelling omvat 5 waterstofbussen, 3 elektrische bussen en 255 bussen met euro VI-motoren. Tegen eind dit jaar krijgt Antwerpen 5 waterstofbussen, Brugge 3 elektrische bussen. Antwerpen krijgt 66 bussen met euro VI-motoren, Limburg 67, Oost-Vlaanderen 39, Vlaams-Brabant 48 en West-Vlaanderen 30. Daarnaast krijgt de rijschool in elke provincie een bus om nieuwe chauffeurs op te leiden. De eerste bussen met euro VI-motoren worden eind dit jaar geleverd, de laatste verschijnen midden 2014 in het straatbeeld.

De Vlaamse busbouwers VDL Bus Roeselare en Van Hool slepen een contract voor 103 bussen in de wacht. De Lierse busbouwer Van Hool mag 27 gelede bussen, 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen maken. De VDL Bus Roeselare levert 27 stadsbussen en 41 microbussen. Irisbus mag 160 streekbussen bouwen.

De toewijzing voor de bussen met Euro VI-motor is gebeurd, volgens de Europese richtlijnen, na een Europese aanbesteding op basis van kwaliteit en kostprijs gedurende de levenscyclus van de bussen. De elektrische bussen maken deel uit van de elektrische proeftuinen van de Vlaamse overheid. De waterstofbussen passen in een Europees project dat Vlaanderen cofinanciert.

De 123 hybride bussen die worden aanbesteed, zullen rijden op de stadsnetten van Antwerpen (22), Brugge en Oostende (33), Gent (30), Hasselt (8) en Leuven (30). De bestelling wordt eind dit jaar toegewezen. Daardoor zal de bestaande vloot van 79 hybride bussen van De Lijn uitgebreid worden tot 202 hybride bussen.

Vlaanderen zet in op innovatie

De inzet van 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen beoogt een belangrijke toegevoegde waarde voor zowel de betrokken Vlaamse ondernemingen als de Vlaamse economie in het algemeen.

Er wordt in Vlaanderen al enkele jaren ingezet op onderzoek naar elektrische bussen, waterstofbussen en hybride bussen. Deze lange termijn inspanningen beginnen hun vruchten af te werpen. De Vlaamse Regering besliste om naast de aankoop van hybride bussen ook 5 waterstofbussen en 3 elektrische bussen aan te kopen. De investering in elektrische bussen en waterstofbussen past in de visie van de Vlaamse Regering om in te zetten op milieu en hernieuwbare energie. Deze zijn immers een belangrijke motor van een nieuwe economische ontwikkeling. De keuze voor waterstof- en elektrische bussen levert vandaag al belangrijke milieuvoordelen op voor de bevolking. Ze rijden quasi geluidloos en ze vermijden zoveel mogelijk schadelijke uitstoot. Dit is een belangrijke stap naar schoner en stiller openbaar vervoer in onze steden.

5 waterstofbussen voor Antwerpen

De aankoop van de waterstofbussen maakt deel uit van het project HighVLOCity gefinancierd met middelen vanuit Europa en de Vlaamse Regering. Doelstelling van dit project is om waterstofbussen versneld te introduceren in het Europees openbaar vervoer met de bedoeling de belangrijkste milieu-uitdagingen waar het openbaar vervoer vandaag mee geconfronteerd wordt, aan te pakken.

De waterstofbussen worden getankt bij Solvay in de haven. Om praktische redenen rijden deze bussen in het noorden van de provincie Antwerpen. Omdat er geen verbrandingsproces is, stoot de bus geen schadelijke stoffen uit zoals CO2 (broeikaseffect) en NOx (zure regen en schadelijk voor de gezondheid), ook van fijn stof is geen sprake. Dankzij deze nuluitstoot is een waterstofbus erg milieuvriendelijk. Uit de uitlaat komt enkel waterdamp. De bus is bovendien ook stiller dan een gewone bus, omdat er geen bewegende mechanische delen zijn in de brandstofcel.

3 elektrische bussen voor Brugge

De drie elektrische bussen zullen ingezet worden op een stadstraject in Brugge, dat deel uitmaakt van de Proeftuin Elektrische Voertuigen. Door de nuluitstoot en het minimale geluid zijn deze bussen zeer milieuvriendelijk en vooral geschikt voor stadsomgevingen. De testresultaten moeten uitmaken of de huidige technologie van elektrische bussen op punt staat.

Vlaanderen zet in op efficiëntie en verduurzaming

Naar aanleiding van de beslissing van de Vlaamse Regering van 20 juli 2012 om zich te engageren om de doelstellingen van het Vlaams Klimaatplan te bereiken en omwille van de voorbeeldfunctie van De Lijn, werd beslist om de vergroening van de busvloot van De Lijn te versnellen.

Met de aankoop van elektrische- en waterstofbussen wordt ingezet op toekomstgerichte technologie. De vervanging van de oudste bussen door nieuwe bussen met milieuvriendelijke Euro VI-motoren en gesloten roetfilter en door hybride bussen, vormt een belangrijke verbetering voor het milieu.

255 nieuwe bussen met Euro VI-motoren: beperking van fijn stof met 95%

De oudste bussen worden vervangen door 255 nieuwe bussen met Euro VI-motoren. Door deze vervanging worden de meer onderhoudsbehoevende bussen vervangen, en verminderen de jaarlijkse onderhoudskosten. De inzet van nieuwe bussen zal bovendien de bedrijfszekerheid verhogen, aangezien de kans op onvoorziene defecten van bussen wordt verkleind.

De Euro VI-motoren zijn momenteel de beste op de markt voor mens en milieu. Het gaat om 70 % minder koolwaterstoffen, 80 % minder NOx en 50 % minder fijn stof ten opzichte van Euro V motoren. Door de gesloten roetfilter wordt de uitstoot van fijn stof met 95 % beperkt.

123 nieuwe hybride bussen: 25% minder uitstoot en 30% stiller

Daarnaast heeft de Vlaamse regering het licht op groen gezet voor de aanbesteding van 123 hybride bussen. De bestaande vloot van 79 hybride bussen van De Lijn zal hierdoor uitgebreid worden met 123 nieuwe hybride bussen met de laatste technologie. De bijkomende inzet van deze hybride bussen zal het verbruik verminderen.

Door de modernste technologie blijven het verbruik en de uitstoot van deze bussen beperkt. Ze zijn uitgerust met een stop & go-systeem, waardoor de motor niet draait als de bus stilstaat. Daardoor verbruikt de bus minder, en stoot hij dus ook niets uit bij stilstand. Als de bus opnieuw vertrekt, doet hij dat op 100% elektrische energie. Een slimme gps optimaliseert de opslag van remenergie in functie van het traject. Tot slot hebben de hybride bussen ook een intelligente klimaatregeling en zuinige verlichting met LED’s.

Een hybride dieselelektrische bus haalt zijn vermogen uit twee krachtbronnen: enerzijds een dieselmotor, anderzijds een energieopslagsysteem. Dat laatste werkt zoals een herlaadbare batterij: het slaat de energie op die vrijkomt bij het afremmen van de bus, en geeft deze energie af bij het vertrek of wanneer de bus extra energie nodig heeft. Door deze aanpak is een hybride bus tot drie keer stiller dan een gewone dieselbus, bijvoorbeeld bij het vertrek aan een halte. Daarnaast verbruikt hij – afhankelijk van het traject, de verkeersintensiteit en de rijstijl van de chauffeur – tot 25 % minder. Daardoor stoot hij minder schadelijke stoffen uit.

Een toegankelijker Vlaanderen

De oudste bussen van De Lijn zijn bussen met een hoge vloer. Ze zijn hierdoor niet rolstoeltoegankelijk en hebben ook geen aanpassingen om de toegankelijkheid van de diverse doelgroepen te verbeteren. De vervanging van deze bussen door nieuwe rolstoeltoegankelijke streekbussen met lage vloer en aanpassingen met het oog op de toegankelijkheid, vormt een belangrijke vooruitgang op het gebied van de toegankelijkheid in het bijzonder en de klantvriendelijkheid in het algemeen.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord