GON en ION renderen, maar bereiken vooral kansrijke jongeren
14-11-2013
GON- of ION-begeleiders zijn personeelsleden van het buitengewoon onderwijs die in “gewone” scholen leerlingen individueel komen ondersteunen. Dat GON en ION renderen, is ondertussen duidelijk, maar al die personeelsleden moeten zich verplaatsen, en dat kost geld en tijd. De voorziene “integratietoelage” volstaat meestal niet om de verplaatsingsvergoedingen te betalen.
In gewone scholen zijn vaak verschillende van die begeleiders aan het werk, in een bepaalde school zijn zelfs 13 begeleiders actief. Een discussie over de efficiënte organisatie van GON is daarom belangrijker dan enkel een discussie over de verplaatsingsvergoedingen.
Uit recent onderzoek blijkt dat GON-leerlingen vaak ook extra begeleiding krijgen tijdens of na de schooluren. Of het succes van GON afhankelijk is van die extra (door de ouders betaalde) hulp is niet onderzocht. Wat wel duidelijk was, is dat leerlingen uit kansarme milieus weinig gebruik maken van GON. Zij komen veel vaker in het buitengewoon onderwijs terecht.
Daarom is het dus zeker belangrijk om te onderzoeken of het rendement van gratis GON samenhangt met betaalde buitenschoolse hulp, vindt De Meyer. Het kan niet de bedoeling zijn dat het succesverhaal van GON beperkt blijft tot begaafde leerlingen uit gegoede gezinnen.