Gloednieuwe Navo-tunnel gaat op maandag 15 oktober open
10-10-2012
Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, heeft onder de Leopold III-laan, tussen de gewestgrens en het Bordetkruispunt, de nieuwe Navo-tunnel gegraven die op 15 oktober 2012 vanaf 6 uur ’s ochtends opengaat. De autobestuurders zullen zo het centrum van Brussel of de luchthaven Brussel-Nationaal vlotter kunnen bereiken, zonder dat het lokale verkeer er hinder van ondervindt. Deze tunnel past in een ruimere inrichting van de Leopold III-laan, waardoor de laan voor de gebruikers aangenamer, toegankelijker en veiliger wordt. Naast de wegtunnel omvat het project ook de aanleg van een nieuwe tramlijn in eigen bedding en veilige inrichtingen voor de voetgangers en de fietsers. Beliris heeft daarvoor in totaal 42,5 miljoen euro uitgetrokken, waarvan 20 miljoen voor de Navo-tunnel.
De tunnel is volgens de laatste Europese veiligheidsnormen op dat gebied gebouwd. Hij is 235 meter lang, 600 meter met de in- en uitgangen, en zal het doorgaand verkeer over 2 x 2 rijstroken leiden.
Er ging bijzondere aandacht naar de veiligheid. Elke ondergrondse gang beschikt immers aan de rechterkant over een voetpad van 80 centimeter. In het midden van de twee tunnelgangen bevinden zich de veiligheidsuitgangen die met een trappenhuis zijn verbonden. Deze veiligheidstrappen zijn vanaf het voetpad bereikbaar en leiden naar een hoger gelegen verkeersvlak. Er kwamen ook verbindingsdeuren tussen de twee tunnelgangen. Er geldt ook een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur in de tunnel.
Brigitte Grouwels, Brusselse minister van Openbare Werken en Vervoer: “Deze nieuwe tunnel vormt letterlijk en figuurlijk de schakel tussen twee gewesten: het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Vlaams Gewest. Elke dag zullen naar schatting zo'n 35.000 voertuigen gebruik maken van deze nieuwe verkeersinfrastructuur. Het wordt voortaan mogelijk om doorgaand verkeer en plaatselijk verkeer van elkaar af te scheiden. Automobilisten die rijden naar de luchthaven van Zaventem of naar het centrum van Brussel, komen dus niet langer in contact met plaatselijk verkeer. Deze nieuwe tunnel maakt de bovengrondse openbare ruimte een pak aangenamer. Er ontstaat ook extra ruimte voor de aanleg van een hoogwaardige tramlijn. De heraanleg van de Leopold III-laan komt daardoor weer een stuk dichter bij zijn voltooiing."
Volgens Laurette Onkelinx, voorzitter van Beliris, “gaat het om een eerste belangrijke stap om het de autobestuurders gemakkelijker te maken, maar het project gaat nog veel verder: de Leopold III-laan zal over heel haar traject van aanzien veranderen. Het is de bedoeling om een echte groene toegangspoort tot Brussel te scheppen. We werken daarbij nauw samen met onze gewestelijke partners: de MIVB en Mobiel Brussel houden zich bezig met de aanleg van de tramlijn en de weginrichting tussen de Lambermontlaan en het Bordetkruispunt, terwijl Beliris de aanleg van de multimodale pool en de weginrichting tussen de Bordetlaan en de gewestgrens voor haar rekening neemt”.
Hoe zullen de volgende fasen verlopen?
De MIVB legt momenteel de nieuwe tramlijn aan die lijn 62 tot aan de gewestgrens doortrekt. Lijn 62 zal de bewoners van die buurten bedienen, maar ook de vele nationale en internationale bedrijven en de instellingen die voorbij het Bordetkruispunt zijn gevestigd. Omdat de tramlijn in eigen bedding en in het midden van de weg loopt, zal hij de autoverkeer niet hinderen.
De bovengrondse wegenwerken zijn begin september van start gegaan. Het lokale verkeer zal - via twee rotondes - naar de dwarsstraten worden afgeleid die de aanpalende zones bedienen. Tussen de twee rotondes komt er een intermodale zone met comfortabele bus- en tramhaltes en een kiss & ridezone. De Raketstraat en de Bourgetlaan worden heraangelegd, en krijgen fietspaden in de beide richtingen.
De vergroening van het tramspoor en de aanplantingen langs de tramsporen zullen de overgang tussen de Ring en de Leopold III-laan versterken en zo een zichtbare toegangsweg tot Brussel vormen. Er komt eveneens stadsmeubilair, waarvan de koperkleurige materialen naar de luchtvaart en militaire activiteiten van de steenweg zullen verwijzen.