• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Genoeg gestudeerd: en dan nu op het juiste spoor!

29-05-2015

‘Dit is geen boodschap voor de studenten die nu zitten te blokken, maar er is genoeg gestudeerd. We verwachten op korte termijn resultaten.’, zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh naar aanleiding van de benchmarkstudie van de NMBS. ‘De reiziger heeft geen boodschap meer aan studies, maar wil gewoon dat zijn trein rijdt. De minister moet haar hervormingsplan voorleggen aan het parlement en haar visie over de toekomst duidelijk maken in een overkoepelend plan.’
Gisteren presenteerde de CEO van de spoorwegen de resultaten van de benchmarkstudie die hij heeft laten uitvoeren. Volgens Van den Bergh, mobiliteitsspecialist van CD&V, stond er weinig in dat we nog niet wisten. Zelf wil hij een paar belangrijke klemtonen leggen in het debat:
1. Aanvankelijk zou de minister in maart met haar moderniseringsplan naar het parlement komen. Dat wordt nu uitgesteld naar een volgende datum, allicht voor de zomer. Van den Bergh roept haar op om er werk van te maken. ‘Ze moet daadkracht tonen, die zich ook vertaalt zich dat in concrete maatregelen.’ De NMBS moet deze maatregelen immers verwerken in een concreet ondernemingsplan, en is dus afhankelijk van de minister. Deze plannen moeten van de NMBS een financieel gezond overheidsbedrijf maken.
2. Bij de NMBS zijn de kosten te hoog en de prijzen te laag. Er wordt dan ook gedacht aan een kleine prijsverhoging om de kosten te dekken. ‘Vanuit economisch oogpunt lijkt dat begrijpelijk, maar de NMBS moet in de eerste plaats werk maken van de stiptheid en de betrouwbaarheid. Het kan niet dat de reiziger meer betaalt voor een dienstverlening die beter kan en moet.’ Indien er werk gemaakt wordt van een betere stiptheid, is een gedifferentieerd prijzenbeleid voor Van den Bergh wel een optie.
Besparen doet de NMBS best in de overheadkosten. De NMBS moet innovatiever en efficiënter worden. Het is mogelijk meer te doen met minder. En dan hebben we het niet over treinbegeleiders en ander operationeel personeel, het zal al een hele uitdaging zijn om de vacatures de komende jaren ingevuld te krijgen om de treinen te laten rijden.
3. De plannen worden best in één geheel gepresenteerd, met een visie op de lange termijn. Nu lezen we iets over de sluiting van enkele stations of hangen de fietspunten op de schop. Beetje bij beetje worden er maatregelen gelost, terwijl er best één globaal plan gepresenteerd wordt. ‘Alleen zo kan je een globale visie op mobiliteit ontwikkelen. Waarom sluiten we fietspunten bij stations als we juist willen inzetten op de combinatie van fiets en trein? Er moet ook een maximaal overleg zijn met de andere, gewestelijke vervoersmaatschappijen. De NMBS werkt immers niet in een vacuüm, maar moet vertrekken van een totaalvisie op mobiliteit.’
4. Het sociaal overleg is een belangrijke actor binnen de spoorwegen. Van den Bergh roept op tot verantwoordelijkheidszin, en dit in functie van de reiziger. De bonden en de directie moeten de handen in elkaar slaan om de toekomst van het bedrijf vorm te geven.
‘Wij steunen minister Galant in haar wil om hervormingen door te voeren. Er ligt heel veel werk op de plank van de minister, maar het moderniseringsplan voor de NMBS moet nu de absolute prioriteit krijgen. Hopelijk kan ze snel met resultaten komen. Ze vindt in CD&V alvast een constructieve partner, maar we houden de vinger wel aan de pols.’, besluit Jef Van den Bergh

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord