Files E40 - E314 ingrijpend aangepakt
14-06-2012
Toen Leuvens parlementslid Karin Brouwers drie jaar geleden verkozen werd in het Vlaams Parlement, kaartte zij meteen de fileproblematiek op de E314 aan bij de bespreking van de beleidsnota voor Mobiliteit en Openbare Werken. Zij vroeg aan minister Crevits om het probleem grondig te bestuderen. Geen overbodige luxe gezien de te verwachten impact van de geplande grootschalige ontwikkelingen op Gasthuisberg en Leuven-Noord.
De Minister van Mobiliteit en Openbare Werken besliste nu om ook op de E40-E314, net als op de E313, een spitsstrook te voorzien op het traject tussen Sterrebeek en Holsbeek.
Eind vorig jaar uitte Karin Brouwers nog haar tevredenheid over de positieve houding van de minister ten aanzien van een mogelijke spitsstrook op de E40, maar stelt verheugd vast dat dit plan zelfs nog verder gaat: het pakt de fileproblematiek globaler aan over een langer traject, met inbegrip van het gedeelte van de E314 rond Leuven.
Daarom zal het project gefaseerd uitgevoerd worden:
Fase 1 - Vanaf de zomer van 2013 starten de werken voor de spitsstrook op de E40 tussen Sterrebeek en Heverlee, en de weefstroken (verbinden van in- en uitvoegstroken) op de E314 tussen Leuven en Wilsele.
Hierdoor vermindert het aantal voertuigverliesuren met 3600, wat neerkomt op een afname van 70%.
Fase 2 - In 2015 kan dan de spitsstrook tussen Wilsele en Holsbeek aangepakt worden, inclusief het viaduct.
Dan zal het aantal voertuigverliesuren dalen met 4500 uren, wat neerkomt op een daling van maar liefst 90%.
De werken zullen gecombineerd worden met structureel onderhoud in beide richtingen. De totale kostprijs wordt geraamd op 48,5 miljoen euro.
Karin Brouwers hoopt dat deze planning gehaald wordt: "Voor alle pendelaars uit de regio Leuven-Aarschot-Diest, Limburg en verderop de E40 uit de regio Tienen en Landen, zullen deze ingrepen zorgen voor een aanzienlijke versoepeling van de avondspits. Sneller thuis dus, of hoe wegenwerken deel kunnen uitmaken van een gezinsvriendelijk beleid. Ook het ecologisch voordeel is aanzienlijk. Vlot rijdend verkeer veroorzaakt immers een pak minder schadelijke uitstoot."