• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Fietsplan is goede eerste stap, maar #koningfiets verdient meer ambitie

28-04-2016

Thema's: Mobiliteit

CD&V lanceerde eerder deze week zelf een eerste luik van haar engagement ten aanzien van de fiets. De partij evalueerde het fietsplan van de minister van Mobiliteit dan ook met dat document bij de hand.

Sterke elementen:

Het feit dat er een plan is.

Er is overlegd met zeer veel actoren uit het fietsveld. Het is positief dat ook de N-VA het belang van het middenveld en de belangenorganisaties erkent. Breed overleg leidt tot bredere inzichten.

De focus op een integrale aanpak. De minister beklemtoont terecht verknoping en mulitmodaliteit. Maar ook de samenhang met ander beleidsvelden en dan vooral ruimtelijke ordening. Minister Schauvliege zal in het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen sowieso grote aandacht schenken aan verknoping en ‘transit oriented development’[1]. De fiets als maatstaf is daar uiteraard zeer belangrijk.

De focus op functionele fietsverbindingen, ook voor lange(re) afstanden.

Martine Fournier: “De minister volgt onze suggestie en trekt de gewestelijke tussenkomsten voor fietspaden met het fietsfonds op tot 60% zodat 100% subsidiëring mogelijk wordt. Ook in het subsidieerbaar maken van de ontwerpkosten èn het vereenvoudigen en minder rigide maken van de vademeca en handboeken volgen we de minister helemaal.”

Wat kan makkelijk versterkt worden?

De principiële keuze voor een verkeerslichtenregeling waar de veiligheid van de fietsers voorop staat kan onmiddellijk gebeuren. De minister stelt echter ‘een aangepaste verkeerslichtenregeling met het oog het verbeteren van de doorstroming voor fietsers wordt trajectgewijs toegepast.’ Dit is bestuurstaal voor ‘waar we trajecten plannen zullen we systematisch ook de verkeerslichtenregeling voor fietsers bekijken’. Voor CD&V gaat dit niet ver genoeg.

Martine Fournier: “Wij willen op alle kruispunten waar fietsers nu al aparte lichten hebben, de overstekende fietsers enkele seconden vroeger groen licht geven. Die principiële beslissing kan al genomen worden en maximaal toegepast zonder grote meerkost.”

Minister Weyts wil inplanting en uitrusting van fietsenstallingen ter hoogte van knooppunten openbaar vervoer met een bredere service voor de klanten. CD&V wil in die optiek dat hij zich ertoe engageert er alles aan te doen om alle fietspunten in stations open te houden.

CD&V is niet onder de indruk van het financieel engagement van de minister. De voorbije 2 jaren was het zoeken naar de fietsinvesteringen in het meerjareninvesteringsplan.  

  • Het regeerakkoord stelt: ‘We verhogen opnieuw de investeringen in fietsinfrastructuur via het Integraal FietsInvesteringsprogramma van het Fietsteam’.
  • Minister Weyts stelt: “Naar het einde van deze legislatuur trekken we het beschikbare budget […] op naar 100 miljoen euro per jaar”.
  • Vorige legislatuur haalde minister Crevits dat investeringsniveau al verschillende keren met 1750 km nieuwe of vernieuwde fietspaden tot gevolg. Dit investeringsniveau gewoon aanhouden is een weinig ambitieuze invulling van het regeerakkoord.


Wat had CD&V nog graag gezien?

  • Een ondubbelzinnige keuze voor de fiets. Uiteraard is mobiliteit een en/en-verhaal. Maar CD&V lanceerde jaren geleden het STOP-principe, en houdt die lijn meer dan ooit aan.
  • Martine Fournier: “Dat betekent dat we prioritair kiezen voor modi die de verkeersveiligheid, de gezondheid èn de leefbaarheid het meest vooruit helpen. Heel vaak zal dat de fiets zijn. Wij pleiten radicaal voor de fiets, dus ook voor voorrang voor de fiets. Letterlijk en figuurlijk. Zowel op kruispunten als in het beleid.”
  • Die leuke kleine ‘nudging’ ideetjes die een plan kruiden en afwerken, en zo bijdragen tot een mentaliteitswijziging.
  • Martine Fournier: “Een goed voorbeeld zijn de vandalismebestendige fietsherstelkits langs belangrijke fietsverbindingen. Die ene maatregel zal het verschil niet maken, maar illustreert op zeer eenvoudige wijze de mentaliteitsomslag en is een mooie geste naar wie nu al fietst.”


Lees hier meer.

 

 
 

  • Mobiliteit
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord