• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

04 mei 2020

Brussel: meer fietspaden, meer overleg!

Thema: Mobiliteit

Beleidsniveau: Brussel

Lees voor

De discussie rond de nachtelijke aanleg van een fietspad in de Wetstraat deze week gaf me een flashback naar het begin van deze eeuw, toen ik nog een startende medewerker was van de legendarische Brussels minister van Mobiliteit Jos Chabert. In het voorjaar van 2002 kondigde hij, als Brussels Minister voor Openbare Werken, een fietspad in de Wetstraat aan. Automobilisten(verenigingen) schreeuwden toen moord en brand. Een fietspad in hun Wetstraat, een absurd idee! Ook bij de Brusselaars zelf werd het idee op hoongelach onthaald, want wie zou dààr nu in godsnaam ooit willen fietsen? Vele jaren later blijkt Minister Chabert echter visionair geweest te zijn. Het fietspad werd zo populair dat het uitgroeide tot een van de drukste fietsassen van het gewest en werd uiteindelijk te smal en zelfs gevaarlijk.

Moest het fietspad daarom uitgebreid worden? Ongenuanceerd ja.

Moest er eerst overleg komen met Vlaanderen om de gevolgen voor de pendelaars beter in te schatten en te verzachten met flankerende maatregelen ? Ongenuanceerd ja. 

Deze heraanleg is echter redelijk abrupt ingevoerd in een visie van een partij die de auto zo beperkt wil houden in het straatbeeld en de relatieve autostilte in onze stad heeft aangegrepen om die plannen snel te kunnen doorvoeren. Dat is op lange termijn zeker wel de juiste mobiliteitsvisie, maar deze stad moet ook nog steeds economisch kunnen overleven met de aanwezigheid van de vele pendelaars in Brusselse bedrijven en onze levendige horeca en cultuurtempels. 

Maar laat mijn standpunt duidelijk zijn: deze uitbreiding van de fietspaden in Brussel is een logische en noodzakelijke stap. Die evolutie stellen we trouwens niet alleen vast  in Brussel. Overal in de wereld krijgen fietsers (en zachte weggebruikers in het algemeen) meer ruimte in het straatbeeld. Kopenhagen en Amsterdam staan er bijvoorbeeld al langer voor bekend, en ook Londen sloot zich recent nog aan bij deze visie. 

Waar ik me vooral aan stoorde, was de platte politieke recuperatie van sommige politici die Brussel geen warm hart toedragen. Met Theo Francken in een hoofdrol, want hij beschouwde het zowaar als een oorlogsverklaring van Brussel aan de Vlaamse pendelaar. ‘Bye bye Belgium’, tweette hij er nog bij, vergezeld van een zwaaiende emoji.

Als je dergelijke initiatieven al gaat gebruiken om landgenoten en gewesten tegen elkaar op te zetten, ben je wel heel ver van het (fiets)padje af. Zo’n politici brengen niets constructiefs bij en zoeken geen oplossing, maar leven op conflict. 

Pendelaars vormen een belangrijk onderdeel van de Brusselse economie en houden ondertussen ook de stad en het gewest levendig. Dat Brussel nood heeft aan meer fietspaden en ruimte voor de zwakke weggebruikers in het algemeen, staat daar volledig los van. Dat Brussel en Vlaanderen altijd moeten inzetten op structureel en constructief overleg ook, gezien de onvermijdelijke verbondenheid tussen beide. 

Als we dan toch een punt van kritiek kunnen meegeven, is het dat de nieuwe  Brusselse Regering steeds minder lijkt te realiseren hoe belangrijk de socio-economische wisselwerking tussen Vlaanderen en Brussel is, en dat afstemming en samenwerking daarop het enige mogelijke antwoord bieden. Of het nu gaat over mobiliteit, het luchthavendossier of de internationale uitstraling van ons land, onze hoofdstad zal pas ten volle haar functie kunnen uitoefenen als ze de band met Vlaanderen sterk blijft aanhalen. 

Al deze ingrepen zijn in principe positief voor de leefbaarheid van de inwoners van onze hoofdstad, maar ik pleit ervoor dat deze ingrepen steeds in overleg met de buurt en hun gebruikers gebeuren en tijdens een bepaalde termijn steeds terug gedraaid kunnen worden, mochten we problemen vaststellen. De macht van Koning Auto inperken? Absoluut voorstander van. Het Ter Kamerenbos volledig autovrij houden? Absoluut voorstander van. Maar wel op een manier die breed gedragen wordt. 

Brussel is en blijft de hoofdstad van alle Belgen, en daarom moet elke landgenoot zich welkom kunnen voelen in onze stad. Daar wil ik voor gaan. Cavalier seul spelen, aan welke kant van het spectrum dan ook, zal daar weinig toe bijdragen.

Bianca Debaets, Brussels parlementslid.

Als je zelfs al de aanleg van een fietspad misbruikt om Belgen tegen elkaar op te zetten, ben je echt ver weg... https://t.co/rDNeslz1jF

— Bianca Debaets (@BiancaDebaets) May 5, 2020
  • Mobiliteit
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord