Federale overheid zet verder in op klantvriendelijkheid
01-02-2013
Voor alle burgers en bedrijven die beroep doen op diensten of producten van de Federale Administraties wil de overheid een zo correct en klantvriendelijk mogelijke dienstverlening garanderen. Hiertoe werden reeds verschillende initiatieven genomen. Vandaag besliste de regering tot een veralgemening van het klachtenmanagement binnen de Federale Administraties tegen 1 juli 2013.
In samenspraak met het Federaal Netwerk Klachtenmanagement en de Federale Ombudsman zal elke Federale Administratie voldoen aan 14 kwaliteitsgaranties gaande van de aanwijzing van een klachtencoördinator tot het engagement een jaarlijks actieplan op te stellen om de organisatie te verbeteren. Om de toegankelijkheid van het klachtenmanagement te verzekeren, wordt bovendien gewerkt met een herkenbaar klachtenlogo.
Omdat de dienstverlening continu verandert door kwaliteitsverbeteringen van producten en diensten en wijzigende engagementen van de Federale Administratie worden ook de klantencharters, waarin de Federale Administratie een overzicht geeft van haar dienstverlening, geactualiseerd.
Ondersteund door de FOD P&O zullen in de FOD Financiën, het Instituut Gelijke Kansen voor Vrouwen en Mannen en de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, een aantal pilootprojecten worden opgestart die kaderen in deze geïntegreerde aanpak van klantgerichtheid. Ook bij de evaluaties van leidende ambtenaren worden de inspanningen op vlak van klantgerichtheid in rekening gebracht.
Staatssecretaris Hendrik Bogaert: “Overheidsmedewerkers hebben door hun inzet een grote impact op het dagelijks leven van velen. Hun doorgedreven inspanningen op vlak van klantgerichtheid maken van de federale overheid een moderne organisatie die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel draagt.”