Europese harmonisatie heffingsgrondslag vennootschapsbelasting
20-04-2012
Vennootschappen moeten binnenkort gemeenschappelijke Europese regels hanteren voor de berekening van de belastbare grondslag. Dit staat in een verslag van Europarlementslid Marianne Thyssen (CD&V) over de Europese Gemeenschappelijke Geconsolideerde Heffingsgrondslag voor Vennootschapsbelasting dat het Europees Parlement vandaag met een grote meerderheid goedkeurde (463 stemmen voor, 174 stemmen tegen).
De Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB) moet het Europees concurrentievermogen versterken en zo voor duurzame economische groei en meer jobs zorgen, stelt Marianne Thyssen: "Het geharmoniseerde systeem sloopt administratieve en fiscale barrières op de interne markt en is dus goed voor onze economie, onze welvaart en onze arbeidsmarkt. Dankzij de CCCTB wordt het gemakkelijker om in verschillende landen een vestiging te hebben en te houden. Bovendien laat het systeem bedrijven toe winst en verlies van hun verschillende EU-vestigingen grensoverschrijdend te consolideren ("compenseren"). Het zorgt er ook voor dat economische en maatschappelijke gronden zwaarder doorwegen dan zuiver fiscale argumenten bij het kiezen van vestigingsplaatsen."
De Europese Commissie wou het systeem louter facultatief houden. Maar Marianne Thyssen is ambitieuzer en stelt een wegenkaart (stappenplan) voor om de CCCTB na een korte overgangsperiode verplicht te maken. Zodra het CCCTB-systeem wordt ingevoerd, kunnen alle vennootschappen er vrijwillig voor kiezen. Na 2 jaar evenwel wordt het verplicht voor de "Europese vennootschappen" en de "Europese Coöperatieve Verenigingen", die uit hun juridische aard grensoverschrijdend zijn. Na vijf jaar wordt het systeem ook verplicht voor alle andere vennootschappen, behalve de KMO's (voor wie het optioneel toegankelijk blijft).
"CCCTB zal het ondernemen in Europa een stevige duw in de rug geven," concludeert Marianne Thyssen, "In tijden van economische crisis, mogen we deze kans niet laten liggen. Het Europees Parlement vraagt er al 10 jaar naar, de Europese Commissie heeft jarenlang aan het voorstel gewerkt en op vrijwel elke Europese top van de laatste 2 jaar is het in de conclusies vermeld. Daarom moeten we nu doorzetten. Met 27 lidstaten als het kan, maar als unanimiteit een brug te ver blijkt, moet de Commissie zo snel mogelijk met een voorstel voor versterkte samenwerking komen voor de lidstaten die pro CCCTB zijn."
Ter infomatie:
Even de voordelen van de CCCTB op een rijtje:
De interne markt wordt verder voltooid en grensoverschrijdend ondernemen wordt eenvoudiger. Het belastbaar inkomen van een vennootschap met vestigingen in meerdere lidstaten wordt berekend via één gemeenschappelijk Europees systeem i.p.v. 27. Bovendien moeten bedrijven slechts in 1 land een belastingaangifte indienen voor al hun activiteiten in heel de EU en wordt alles afgehandeld met één (nationale) belastingautoriteit. De administratieve kost van het naleven van belastingsverplichtingen zou gemiddeld met 7% kunnen dalen (0,7 miljard euro per jaar in de hele EU). Het openen van dochterondernemingen in andere lidstaten wordt gemiddeld 62% goedkoper.
De vennootschapsbelasting in de EU wordt transparanter. De basis wordt in alle lidstaten dezelfde. Over de belastingtarieven bewaren de lidstaten in deze richtlijn hun soevereiniteit. Thyssen sluit evenwel niet uit dat later stappen gezet worden om de meest agressieve belastingconcurrentie te stoppen door het afspreken van minimumtarieven in de EU. Dit aspect moet na 5 jaar werking beoordeeld worden.
EU-wijde consolidatie van verlies en winst. Belasting ontwijken en fiscale constructies daartoe worden moeilijker. Omdat bedrijven binnen de EU alle winst en verlies zullen kunnen consolideren, wordt overbelasting vermeden en wordt de interne markt verder voltooid. Consolidatie op EU-niveau zou volgens berekeningen van de Commissie jaarlijks 1,3 miljard euro opbrengen voor de vennootschappen in de EU. De dure en moeilijke problematiek van 'transfer pricing' (verrekenprijzen bij transacties binnen een groep) wordt deels opgelost wegens minder belangrijk voor het fiscaal resultaat. Tegelijk bevat de CCCTB anti-ontwijkingsregels en worden fiscale voordelen bij de behandeling van in derde landen verworven inkomsten afgetopt als de belasting er abnormaal laag is.
CCCTB opent perspectieven voor KMO's. Voor kleine en middelgrote bedrijven is het momenteel vaak te complex en te duur om uit te breiden naar andere lidstaten. Het is dus vooral voor hen dat de CCCTB betere perspectieven biedt, dankzij de enorme fiscaal-administratieve vereenvoudiging en dankzij een door de Europese Commissie te organiseren 'hulplijn' voor KMO die voor dit Europees stelsel kiezen.
Europa wordt aantrekkelijker voor investeerders van buiten de EU. Buitenlandse investeerders stappen voortaan in één enkel fiscaal systeem i.p.v. 27 stelsels met elk hun eigen regels. Europa wordt zo ook op fiscaal vlak voor hen een echte interne markt.
Onderzoek en Ontwikkeling worden gestimuleerd. De concreet uitgewerkte regels van de CCCTB-richtlijn voorzien uiteraard een gunstige fiscale behandeling van O&O-uitgaven. Het hoofdobjectief bestaat er namelijk in de interne markt ook in fiscaal opzicht een realiteit te maken en zo het concurrentievermogen en een duurzame economische groei van de EU een duw in de rug te geven.