EP-Dieselgate-commissie tussentijds rapport: “Mazen in het net dichten”
13-09-2016
Thema's: Consumentenbescherming, Duurzaamheid & Klimaat, Leefmilieu & natuur, Europa
Het Europees Parlement heeft de tussentijdse conclusies goedgekeurd van de parlementaire onderzoekscommissie die het gebruik van sjoemelsoftware in dieselwagens onder de loep neemt.
Europarlementslid Ivo Belet (CD&V), ondervoorzitter van de onderzoekscommissie: “Na de tientallen getuigenissen die we al gehoord hebben, weten we nu helder en klaar wat ons te doen staat: alle achterpoorten moeten dicht en er moeten snel realistische testprocedures komen. ‘Never waste a good crisis’, dat geldt ook bij dit schandaal van de sjoemelsoftware. We moeten dit momentum aangrijpen om druk te blijven zetten en in Europa verder, definitief de weg in te slaan van zero-emissie auto’s.
Het is goed dat de Commissie in een hogere versnelling zit: de nieuwe wetgevingsvoorstellen liggen op tafel. We zullen die in het Parlement waar nodig ook aanscherpen.
Maar ook de lidstaten moeten hun deel van het werk doen, effectieve controles uitvoeren en waar nodig sancties opleggen.”
Heel wat nieuwe wetgeving staat trouwens al in de steigers en moet de komende maanden worden goedgekeurd: de real driving emission (RDE) -tests (tests op de weg en niet in het lab) en beter toezicht en controle op de keuringsinstanties.
“Autoproducenten zullen voortaan ook verplicht moeten aangeven welke emissie-software ze gebruiken en hiervoor groen licht moeten krijgen van de keuringsinstanties. Dat is een zeer belangrijke ingreep die, gekoppeld aan rijtesten op de weg, ervoor moet zorgen dat het verschil tussen de uitstoot in het lab en op de weg definitief verdwijnt.
“Autoproducenten zullen bovendien kunnen beboet worden; de Belgische overheid zal meer controles kunnen uitvoeren, met steun van de EU, en consumenten zullen de testresultaten op hun inschrijvingsbewijs vinden."
Daarnaast mogen de consumenten die slachtoffer werden van het gebruik van sjoemelsoftware niet uit het oog worden verloren. “Alle klanten, of het nu om Europeanen of Amerikanen gaat, moeten op dezelfde manier worden behandeld. Bevoegd EU-Commissaris voor Industrie Bienkowska heeft VW uitdrukkelijk gevraagd om ook de Europese consumenten te vergoeden.”