Vice-eersteminister en minister van consumenten Kris Peeters stelt elektrische rolstoelen, monowheels, elektrische fietsen en speed pedelecs vrij van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen. Het gaat om voertuigen met een lage autonome snelheid en een beperkt impactrisico bij ongevallen. De ministerraad keurde vandaag het wetsontwerp goed.
Kris Peeters: “Steeds meer mensen gebruiken elektrische fietsen en speed pedelecs als alternatief voor de auto. Die vervoersmiddelen hebben het potentieel om de files te verkleinen en luchtvervuiling te verminderen. Omdat door hun lage snelheid het impactrisico bij ongevallen beperkt is, stellen we hen vrij van een aansprakelijkheidsverzekering.
Ook andere lichte elektrische voertuigen zoals elektrische rolstoelen, monowheels en fietsen met een garageknop, worden vrijgesteld van die verzekering. De bestuurders van al deze lichte voertuigen, zullen bovendien als zwakke weggebruiker worden beschouwd. "We willen met deze maatregel het gebruik van deze lichte elektrische voertuigen, verder aanmoedigen”, zegt Kris Peeters.
Momenteel moet voor elk voertuig dat zich autonoom kan voortbewegen, in principe een aansprakelijkheidsverzekering worden afgesloten. Dat zorgt in de praktijk voor absurde situaties. Zo moet voor elektrische rolstoelen of voor fietsen met een elektrische garageknop – een functie die helpt om met de fiets aan de hand een helling op te gaan –, dezelfde verzekering worden afgesloten als voor een auto. Ook elektrische fietsen die zich kunnen voortbewegen zonder dat de gebruiker moet bijtrappen, moeten verzekerd worden om conform te zijn met de wet.
Minister Peeters past de wetgeving aan om die situaties aan te pakken. Tegelijkertijd zet hij in op de promotie van lichte elektrische vervoersmiddelen. Alle voertuigen met een maximale autonome snelheid van 25 km/u, worden vrijgesteld van een aansprakelijkheidsverzekering. Elektrische rolstoelen, monowheels en fietsen met een boost-, launch-, garage-, walk-assist- of parkeerfunctie, zullen daardoor geen aansprakelijkheidsverzekering nodig hebben. Ook de meeste speed pedelecs genieten van de vrijstelling. Zij vallen onder de autonome snelheidslimiet van 25 km/u, ongeacht of ze met trapondersteuning hogere reële snelheden halen.
Kris Peeters: “Okra, Pasar, Landelijke Gilden en andere organisaties hebben mijn kabinet vorig jaar attent gemaakt op een aantal problemen. Het is uiteraard niet logisch dat gebruikers van elektrische fietsen omwille van de garageknop een verzekering zouden moeten afsluiten. We hebben toen de hele aansprakelijkheidswetgeving voor voertuigen onder de loep genomen. Met de vrijstellingen die we nu invoeren pakken we absurde situaties aan en stimuleren we het gebruik van lichte elektrische vervoersmiddelen.”
Ongevallen
Gezien het beperkte gewicht en de beperkte snelheid van de lichte elektrische voertuigen, is het impactrisico beperkt bij een verkeersongeval en niet van die aard om een aansprakelijkheidsverzekering verplicht te maken. Wie slachtoffer is van een ongeval met een licht elektrisch voertuig, zal in de toekomst beroep kunnen doen op de familiale verzekering van de bestuurder die het ongeval heeft veroorzaakt. In het uitzonderlijke geval dat de aansprakelijke bestuurder niet gedekt is door een familiale verzekering, zal het slachtoffer zijn aanvraag voor een schadevergoeding rechtstreeks tot het Belgisch Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds kunnen richten.
De bestuurders van de lichte elektrische voertuigen zullen zelf worden beschouwd als zwakke weggebruiker. Dat betekent dat ze bij een ongeval met een zwaarder motorvoertuig, automatisch alle lichamelijke en kledijschade vergoed krijgen.
Bromfietsen van klasse A worden wél aan de verzekeringsplicht onderwerpen. Ondanks hun beperkte snelheid, is de impact bij ongevallen groter als gevolg van hun grotere gewicht.