• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

11 april 2019

Elektrische tweewielers en elektrische rolstoelen vrijgesteld van verplichte aansprakelijkheidsverzekering

Lees voor

Vice-eersteminister en minister van consumenten Kris Peeters stelt elektrische rolstoelen, monowheels, elektrische fietsen en speed pedelecs vrij van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen. Het gaat om voertuigen met een lage autonome snelheid en een beperkt impactrisico bij ongevallen. De ministerraad keurde vandaag het wetsontwerp goed.

Kris Peeters: “Steeds meer mensen gebruiken elektrische fietsen en speed pedelecs als alternatief voor de auto.  Die vervoersmiddelen hebben het potentieel om de files te verkleinen en luchtvervuiling te verminderen. Omdat door hun lage snelheid het impactrisico bij ongevallen beperkt is, stellen we hen vrij van een aansprakelijkheidsverzekering.

Ook andere lichte elektrische voertuigen zoals elektrische rolstoelen, monowheels en fietsen met een garageknop, worden vrijgesteld van die verzekering. De bestuurders van al deze lichte voertuigen, zullen bovendien als zwakke weggebruiker worden beschouwd. "We willen met deze maatregel het gebruik van deze lichte elektrische voertuigen, verder aanmoedigen”, zegt Kris Peeters.

Momenteel moet voor elk voertuig dat zich autonoom kan voortbewegen, in principe een aansprakelijkheidsverzekering worden afgesloten. Dat zorgt in de praktijk voor absurde situaties. Zo moet voor elektrische rolstoelen of voor fietsen met een elektrische garageknop – een functie die helpt om met de fiets aan de hand een helling op te gaan –, dezelfde verzekering worden afgesloten als voor een auto.  Ook elektrische fietsen die zich kunnen voortbewegen zonder dat de gebruiker moet bijtrappen, moeten verzekerd worden om conform te zijn met de wet.

Minister Peeters past de wetgeving aan om die situaties aan te pakken. Tegelijkertijd zet hij in op de promotie van lichte elektrische vervoersmiddelen. Alle voertuigen met een maximale autonome snelheid van 25 km/u, worden vrijgesteld van een aansprakelijkheidsverzekering. Elektrische rolstoelen, monowheels en fietsen met een boost-, launch-, garage-, walk-assist- of parkeerfunctie, zullen daardoor geen aansprakelijkheidsverzekering nodig hebben. Ook de meeste speed pedelecs genieten van de vrijstelling. Zij vallen onder de autonome snelheidslimiet van 25 km/u, ongeacht of ze met trapondersteuning hogere reële snelheden halen.

Kris Peeters: “Okra, Pasar, Landelijke Gilden en andere organisaties hebben mijn kabinet vorig jaar attent gemaakt op een aantal problemen. Het is uiteraard niet logisch dat gebruikers van elektrische fietsen omwille van de garageknop een verzekering zouden moeten afsluiten. We hebben toen de hele aansprakelijkheidswetgeving voor voertuigen onder de loep genomen. Met de vrijstellingen die we nu invoeren pakken we absurde situaties aan en stimuleren we het gebruik van lichte elektrische vervoersmiddelen.”

Ongevallen
Gezien het beperkte gewicht en de beperkte snelheid van de lichte elektrische voertuigen, is het impactrisico beperkt bij een verkeersongeval en niet van die aard om een aansprakelijkheidsverzekering verplicht te maken.  Wie slachtoffer is van een ongeval met een licht elektrisch voertuig, zal in de toekomst beroep kunnen doen op de familiale verzekering van de bestuurder die het ongeval heeft veroorzaakt. In het uitzonderlijke geval dat de aansprakelijke bestuurder niet gedekt is door een familiale verzekering, zal het slachtoffer zijn aanvraag voor een schadevergoeding rechtstreeks tot het Belgisch Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds kunnen richten.

De bestuurders van de lichte elektrische voertuigen zullen zelf worden beschouwd als zwakke weggebruiker. Dat betekent dat ze bij een ongeval met een zwaarder motorvoertuig, automatisch alle lichamelijke en kledijschade vergoed krijgen.
Bromfietsen van klasse A worden wél aan de verzekeringsplicht onderwerpen. Ondanks hun beperkte snelheid, is de impact bij ongevallen groter als gevolg van hun grotere gewicht.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord