• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Eerste deel nieuwe R4-buitenring in Gent gaat vandaag open

28-02-2014

Vanaf vandaag rijden de eerste auto’s en fietsers over het nieuwe stuk van de R4-buitenring in Gent. Het eerste deel van de R4-buitenring, of het stuk tussen de autokeuring in Zwijnaarde en de rotonde aan het voetbalstadion, is beschikbaar voor het verkeer. De nieuwe tuibrug, die deel uitmaakt van dit eerste deel van het project R4 Zuid, werd vandaag officieel ingehuldigd. Project R4 Zuid zal helemaal af zijn op woensdag 30 april 2014. Vanaf dan kan het verkeer de buitenring nemen tot in Merelbeke. De werken zullen dan 6 maanden vroeger dan voorzien klaar zijn. “Met deze realisatie wordt opnieuw een missing link in Vlaanderen weggewerkt in het belang van vlotter en veiliger verkeer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. In dit project wordt ruim 90 miljoen euro geïnvesteerd.
Project R4 Zuid
Sinds maart 2012 vervolledigt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het laatste nog ontbrekende stuk van de R4 rond Gent. In wijzerzin vormt de R4 al jaren een gesloten ring. In tegenwijzerzin, of aan de R4-buitenring, ontbreekt nog een deel. Vanaf 30 april 2014 zal dat niet meer het geval zijn : dan kunnen zowel autobestuurders als fietsers vlot van Zwijnaarde naar Merelbeke. Vandaag gaat al een eerste deel open: het stuk tussen de autokeuring in Zwijnaarde en het Scheldekanaal, inclusief de tuibrug. Met de opening van dit eerste deel komt de realisatie van het project R4 Zuid een stap dichterbij.
Waarom?
Met het project R4 Zuid wordt een betere mobiliteit, leefbaarheid en economische ontwikkeling gegarandeerd.
Naast de doortrekking van de buitenring wordt gewerkt aan een betere aansluiting van de R4 op de E17 en de E40 en aan een vlottere verbinding van de R4 met de lokale wegen en de woon- en werkzones in de buurt. De aansluiting van de R4 met de E40 zal heel wat verkeer wegnemen en naar de R4 leiden zodat de doorstroming verbetert. Door de R4 te sluiten zal het doorgaand verkeer, maar ook het woon- en werkverkeer, vlotter op zijn bestemming geraken. Ook fietsers zullen vlotter én veiliger op hun bestemming geraken door de aanleg van fietspaden, fietstunnels en een fietsbrug. Fietsen kan zo volledig gescheiden van het autoverkeer.
Dat is meteen ook een meerwaarde voor de leefbaarheid doordat het economisch (vracht)verkeer en het personenvervoer meer worden gescheiden. Hierdoor worden de woonkernen van Zwijnaarde en Merelbeke ontlast van het zwaar, doorgaand verkeer. Door de nieuwe afrit aan de E40 wordt meteen ook de bereikbaarheid van Merelbeke groter.
Voor de nieuwe bedrijven op het Eilandje in Zwijnaarde is dit nieuw stuk ringweg een must aangezien daar vroeger geen wegen aanwezig waren. Ook de talrijke studenten en medewerkers van de universiteit en hogescholen geraken via de R4 vlot op de campussen.
Vanaf vandaag: met de R4-buitenring tot het Scheldekanaal 
Vandaag gaat het eerste deel van de nieuwe R4-buitenring open: vanaf dan kan het verkeer komende van de R4-buitenring over de nieuwe tuibrug rijden in de richting van Gent centrum en de E17. Vandaag bracht Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de laatste wegmarkering aan op de tuibrug, die daarmee officieel is ingehuldigd. Met de opening van de tuibrug zijn op minder dan drie jaar tijd 8 van de 15 werfzones beschikbaar voor het verkeer.
Eind december 2013 ging de nieuwe rotonde aan het voetbalstadion vervroegd open, die sluit aan op de tuibrug, de Sluisweg, de Ottergemsesteenweg-zuid en de R4-binnenring, waardoor het zuiden van Gent makkelijker bereikbaar werd. Ook de nieuwe rotonde aan het UZ Gent zorgt sinds het voorjaar van 2013 voor een vlottere verkeersafwikkeling ter plaatse. Om de verkeersdruk ter hoogte van het knooppunt Zwijnaarde (E40-E17) te ontlasten, kwam er in november 2012 een nieuwe afrit van de E17, naast de vestiging van Coca-Cola, richting de R4-binnenring. Ook Merelbeke kreeg in juli 2012 een nieuwe afrit aan de E40, waardoor de gemeente beter bereikbaar werd. Ondertussen werd er ook een deel van de bestaande R4-buitenring heraangelegd: zowel het stuk tussen de N43 en de N60 in Zwijnaarde, als het stuk tussen de N60 en de autokeuring kreeg een nieuw, comfortabel wegdek in asfalt.
Vanaf 30 april 2014: met de R4-buitenring tot in Merelbeke
Op 30 april 2014 zal het project R4 Zuid volledig klaar zijn. Het verkeer op de R4-buitenring kan dan vanaf de autokeuring in Zwijnaarde doorrijden tot de Guldensporenlaan in Merelbeke. Het tweede stuk van de nieuwe R4-buitenring, of het stuk tussen het Scheldekanaal en Merelbeke, kruist het Scheldekanaal, de Tijarm en de Hundelgemsesteenweg. Voor elk van deze kruisingen werd de gepaste oplossing gezocht en gevonden. In oktober 2012 werd er een nieuwe tunnel onder de Hundelgemsesteenweg in Merelbeke geschoven. Ondertussen bouwde de aannemer ook een nieuwe auto- en fietsbrug over het Scheldekanaal en over de Tijarm. Een nieuwe op- en afrit van de R4 aan de carpoolparking in Merelbeke leidt het verkeer van en naar de R4-buitenring.
Tijdens de laatste maand van de werkzaamheden, worden heel wat werfzones afgewerkt. Enkel ter hoogte van de nieuwe verkeerswisselaar B403 in Merelbeke wordt nog hinder verwacht. Sinds maandag 24 februari is de oprit richting E40 daar afgesloten. Het verkeer volgt een omleiding. Na de werken zullen de rijrichtingen op de verkeerswisselaar volledig gescheiden zijn. Verkeer richting Oostende zal niet langer moeten kruisen met het verkeer richting Brussel, of omgekeerd. Dat is een pak veiliger.
Laatste werken: verfraaiing
De komende maand wordt de nieuwe R4-buitenring in een groen jasje gestopt. Op verschillende plaatsen komen beplantingen en worden bermen bezaaid. Zo wordt dit gedeelte van de R4 geïntegreerd in het landschap en verplaatsen de weggebruikers zich in een aangename omgeving.
Er wordt ook aan de veiligheid gewerkt: de verlichting wordt geplaatst, de praatpalen krijgen een veilige stek en ook de signalisatie en wegmarkeringen worden minutieus aangebracht. AWV brengt ook tellussen aan in het wegdek. Een tellus registreert het aantal voertuigen. Zo beschikt AWV vanaf het openstellen van de R4 over belangrijke informatie over de verkeersstromen.
De bruggen over het Scheldekanaal en de Tijarm hebben de belastingtests goed doorstaan en worden nu verder klaargemaakt voor gebruik. Ook de fietser mag rekenen op een afgewerkte infrastructuur: tussen de autokeuring in Zwijnaarde en de Hundelgemsesteenweg in Merelbeke komt een nieuw fietspad. Als al dat werk achter de rug is, is het alleen nog uitkijken naar de eerste weggebruikers die vanaf 30 april de nieuwe infrastructuur zullen inrijden.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits : “Dankzij deze werken verbeteren we de mobiliteit voor de hele regio Gent. We werken opnieuw een missing link in Vlaanderen weg. De leefbaarheid voor de bewoners van Zwijndrecht en Merelbeke gaat erop vooruit. Autobestuurders en fietsers zullen zich vlotter en veiliger kunnen verplaatsen. Het sluiten van de R4 is een stimulans voor economische en andere ontwikkelingen in de regio. Samen met de investeringen in het openbaar vervoer verhogen we op die manier de bereikbaarheid. Belangrijk voor de regio, de stad en de haven.”
Bijlagen:
Kaart met nieuwe verkeersbewegingen mogelijk vanaf vandaag - gemotoriseerd verkeer
 
Kaart met nieuwe verkeersbewegingen mogelijk vanaf vandaag- fietsverkeer.  

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord