Eerste bewaakte vrachtwagenparking langs E40 in Wetteren : een primeur
12-11-2012
Vandaag opende Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits samen met de concessiehouder de eerste bewaakte vrachtwagenparking langs de autosnelweg. Wetteren heeft hierdoor de primeur voor België. Door de vernieuwing van de concessie zijn er aan weerszijden van de E40 in Wetteren volledig vernieuwde parkeerterreinen met tankstation, restaurant en winkel, met 100 extra parkeerplaatsen en vooral: met een bewaakte parking voor (2 x) 80 vrachtwagens. Shell heeft deze plek voor twintig jaar in concessie genomen en nieuwe gebouwen opgetrokken. De Vlaamse overheid, die eigenaar van de gronden is en de concessievoorwaarden oplegt, komt zo tegemoet aan een groeiende behoefte aan veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagens met meer comfort.
Groeiende behoefte
Tijdens een korte of een lange rit is het aangenaam om onderweg even te kunnen stoppen aan een autosnelwegparking. De concessie voor de uitbating van snelwegparkings wordt toegekend voor een periode van 20 jaar. Ook de noden of de verwachtingen die mensen hebben van zo’n parking zijn in die periode dus sterk geëvolueerd. De afgelopen jaren is de behoefte aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens sterk toegenomen door de aanpassing van de rij- en rusttijden, het rijverbod op bepaalde dagen bij de buurlanden en de toename van het aantal vrachtwagens op onze wegen.
Daarom werd het bestek voor de toekenning van de concessie aangepast. De vernieuwde concessievoorwaarden leggen verplichte basisdiensten op zoals tankmogelijkheid, een parkeerplaats met rustbanken en picknickmogelijkheid, een winkel en een restaurant en de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in het bijzonder voor vrachtwagens. Er wordt ook tegemoet gekomen aan de eisen om het comfort voor (vrachtwagen)chauffeurs te verhogen met extra sanitaire installaties. Er zijn douches voor dames en heren. De uitbaters voorzien verplicht in een aanbod van gezonde voeding. Gezonde voeding en een goede rustpauze kan slaapapneu voorkomen. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
Shell heeft concessie voor 20 jaar.
Shell had de concessie van de vroegere parking. In 2009 is een nieuwe concessie uitgeschreven en Shell is opnieuw de concessiehouder geworden voor een periode van twintig jaar. Nadat de nodige milieuvergunningen verkregen werden, zijn de werkzaamheden in 2010 van start gegaan. Met als bijzondere opgave dat de dienstverlening tijdens de werf niet onderbroken mocht worden. Tankstation, shop en restaurant bleven dus de hele tijd open.
De nieuwe parkings in Wetteren hebben een heel eigentijds concept met telkens één gebouw per snelwegkant. De alles-onder-één-dakfilosofie verenigt het centrale sanitairblok met toiletten en douches, de ruime winkel en het restaurant. Dat biedt een keuze aan verse producten en telt liefst 120 zitplaatsen voor automobilisten en nog eens 50 zitplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs. Het nieuwe gebouw is esthetisch ingebed in zijn omgeving en is voorzien van een erg milieuvriendelijke waterhuishouding. De firma ROS staat in voor de uitbating van tankstations, winkels en bewaakte parkings. Het zusterbedrijf COS beheert de restaurants.
Tweemaal 80 bewaakte parkeerplaatsen
Door de groeiende nood aan extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens, zijn er in totaal 100 parkeerplaatsen (2x50) extra voor vrachtwagens. In totaal zijn er nu 170 parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Elke kant van de autosnelweg telt nu 5 parkeerplaatsen bij de shop en 80 bewaakte parkeerplaatsen. Het bewaakte deel is volledig omheind en voorzien van slagbomen en camera’s. De toegangscontrole verloopt met een elektronische kaart. Wetteren vormt daarmee in feite een proeftuin. Het is de eerste keer dat er in Vlaanderen een bewaakte parking wordt aangeboden langs de autosnelweg. In het buitenland bestaat dit concept al. Voor de bewaakte parkings moet er worden betaald. De eerste 45 minuten zijn gratis. Daarna wordt een bijdrage van 1,20 euro per uur gevraagd, met een maximum van 15 euro per etmaal.
Tegen 2015 worden 360 bewaakte parkeerplaatsen gerealiseerd door de uitbreiding en de herinrichting van bestaande parkings waar de concessies worden vernieuwd. Als de bewaakte parkings een succes worden, dan volgen er zeker nog andere. Op die manier speelt de Vlaamse overheid dynamisch in op de behoefte aan méér parkeerplaatsen voor vrachtwagens en een grotere veiligheid. Stap voor stap wordt het parkeerlandschap langs de autosnelwegen in Vlaanderen aangepast aan nieuwe verwachtingen en strengere kwaliteitseisen.
Geplande uitbreidingen
De Vlaamse overheid heeft een beleid uitgestippeld om op relatief korte termijn voor extra parkeerplaatsen en extra sanitair en comfort te zorgen. Er komen enkele nieuwe parkings bij. De bestaande parkings worden grondig vernieuwd volgens het nieuwe bestek die onder meer het sanitair fors doen uitbreiden, en waar mogelijk komen er meer parkeerplaatsen. Van 2012 tot 2015 wordt het aantal parkeerplaatsen voor vrachtwagens met 363 plaatsen uitgebreid. Dit is een verdubbeling van het aanbod. Naast de 100 plaatsen in Wetteren, komen er op de volgende parkings ook extra parkeerplaatsen: Minderhout, Ranst, Nazareth, Kruishoutem en Kalken.
Minister Hilde Crevits: “De eerste beveiligde vrachtwagenparkings langs de autosnelweg zijn vandaag in Wetteren geopend. Een primeur! Door een vernieuwd bestek willen we het comfort voor de autobestuurders en de vrachtwagenchauffeurs verhogen en de veiligheid vergroten. Het is mijn ambitie alle snelwegparkings in de toekomst goed en veilig uit te bouwen en uit te breiden, want een goed uitgeruste chauffeur is een veilige chauffeur.”