• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

E313-dossier noodzaakt masterplan regio Antwerpen/Limburg

29-10-2009

De dagelijkse problemen rond Antwerpen vergen een doortastende aanpak, zowel vanuit economisch als verkeerskundig oogpunt. Uit de tactische studie rond de E313 blijkt dat deze problemen niet enkel binnen de Antwerpse regio kunnen opgelost worden. Zo hebben incidenten op de E313 richting Luik vaak een impact op het verkeer op de Antwerpse ring tot voorbij de Kennedytunnel. Ook inzake de verbinding Antwerpen/Midden-Limburg zijn ingrepen dus noodzakelijk
Griet Smaers en Lode Ceyssens wijzen op het belang van een duidelijk plan van aanpak voor de E313. Beide Vlaamse parlementsleden pleiten voor een globaal plan waarin zowel de verbreding van de snelweg, de opwaardering van het openbaar personenvervoer, de uitbreiding van het vrachtvervoer per spoor via de IJzeren Rijn, als de uitbouw van het Albertkanaal een volwaardige plek krijgen.
De E313 is een autosnelweg die:
elke dag zo’n 150.000 voertuigen te verwerken krijgt;
met 32.000 vrachtwagens op de E34-E313 dagelijks meer vrachtvervoer verwerkt dan de E17;
door de stijging van het aantal voertuigverliesuren (rampzalig voor de economie) met ruim 160%, een pak hoger (en dus slechter) scoort dan de Brusselse regio.
“Het verkeer op de E313 nam tussen 2001 en 2008 nam gestaag toe,” vult Griet Smaers het lijstje aan, “die groei is trouwens nog 14 à 26% groter naarmate men de Kempen nadert.”
Lode Ceyssens verbreedt de discussie: “De E313 is niet alleen tijdens de spits oververzadigd. De snelweg overschrijdt haar capaciteit gedurende bijna 14u per dag! Gelinkt aan die verkeersdruk scoren een aantal zones op de E313 bar slecht inzake verkeersveiligheid. Door de abnormaal hoge ongevallen- en letselscoredichtheid, gelden zij als zogenaamde ‘black spots.”
De belangrijkste zwarte punten situeren zich ter hoogte van het op- en afrittencomplex Geel-West in beide rijrichtingen, het knooppunt Lummen richting Luik, het op- en afrittencomplex Massenhoven, de aansluiting van de parallelbaan op de hoofdrijbaan tussen Tessenderlo en Ham richting Antwerpen en de beide rijrichtingen tussen Antwerpen-Oost en Wommelgem.
Minister Crevits heeft de voorbije jaren alvast de inspanningen geleverd om de veiligheid te verhogen door het verlengen en vernieuwen van de op- en afritten en het plaatsen van dynamische verkeersborden om filestaartaanrijdingen te voorkomen.
Deze maatregelen maken de E313 weliswaar veiliger, maar zorgen niet voor een structurele verhoging van de nodige capaciteit. Door de toename van het goederenverkeer zal, zelfs bij maximale inspanningen om goederen via het spoor en het water te vervoeren, ook de weg een deel van het toegenomen goederentransport moeten opvangen.
“De vertraging die de realisatie van het Masterplan Antwerpen nu lijkt op te lopen als gevolg van het dispuut rond de Oosterweelverbinding, mag geen hypotheek leggen op noodzakelijke infrastructuurwerken zoals deze van de E313,” aldus Griet Smaers.
Lode Ceyssens: “Alle pistes moeten bekeken worden om tot structurele oplossingen te komen. Alleen focussen op een uitbreiding van het aanbod openbaar vervoer is onzin. Het is een en/en-verhaal. Inzake vrachtverkeer bijvoorbeeld spelen zowel de uitbouw van het Albertkanaal als de realisatie van de IJzeren Rijn zonder meer een cruciale rol.”
Smaers en Ceyssens willen dat het debat rond te nemen maatregelen nu start. Ze zullen Minister Crevits bevragen omtrent de concrete acties en timing die de regering voorziet inzake de E313-knelpunten.
In opvolging van de tactische studie vragen ze de minister dat er een globaal plan van aanpak wordt uitgewerkt. , een masterplan voor de Antwerpse Kempen en Limburg, zeg maar.
“Noem het gerust een masterplan voor de Antwerpse Kempen en Limburg. Milieu, verkeersveiligheid, economie. Redenen genoeg om werk te maken van een overkoepelend mobiliteitsplan voor de ganse regio, compleet met timing en geprogammeerde budgetten voor een actieplan E313. Die snelweg is cruciaal voor de economische ontsluiting naar Midden-Limburg toe. Deze verbinding niet versterken is geen optie,” besluiten ze.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord