Dynamische borden voor een betere doorstroming op de E40 van Brussel naar de kust
02-08-2012
Investeren in dynamisch verkeersmanagement vindt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heel belangrijk. De E40 tussen Wetteren en Drongen in de richting van de kust wordt binnenkort uitgerust met dynamische rijstrooksignalisatie voor een betere doorstroming en een verhoging van de verkeersveiligheid op het traject. Ze maakt daarvoor 4,8 miljoen euro vrij. Er komen in totaal 21 seinbruggen voor 65 borden. Het Agentschap Wegen en Verkeer start met de plaatsing op 2 augustus 2012. De werken worden ’s nachts uitgevoerd zodat de hinder tot het minimum beperkt blijft.
Dynamisch Verkeersmanagement (DVM)
Het plaatsen van deze dynamische signalisatie past in een algemene uitbouw van verkeersmanagementsystemen op de Vlaamse hoofdwegen. DVM-infrastructuur maakt het mogelijk om verkeersstromen verstandig te ‘geleiden’ en omvat zowel systemen voor detectie als systemen om het verkeer te ‘sturen’. De detectielaag, zoals meetlussen in het wegdek en verkeerscamera’s, moeten ervoor zorgen dat de verkeersstroom realtime in beeld kan worden gebracht in het verkeerscentrum. De dynamische informatieborden maken het mogelijk weggebruikers tijdig te informeren (over bijvoorbeeld hindernissen, incidenten en alternatief routeadvies) en aan te ‘sturen’.
Minister Hilde Crevits: “Met het oog op een betere en veiligere verkeerssturing wordt er versneld geïnvesteerd in dynamisch verkeersmanagement op het autosnelwegennet. Dit jaar wordt er in totaal 25 miljoen euro voor uitgetrokken. In 2007 was dit 4 miljoen euro. De digitale informatie op de borden is van groot belang voor de verkeersveiligheid en verbetert de doorstroming van het verkeer.”
DVM-uitrusting op het traject Drongen – Wetteren van de E40
Vorig jaar werd op de E40 richting Brussel tussen Drongen en Wetteren 5,3 miljoen euro geïnvesteerd in het plaatsen van portieken en dynamische signalisatieborden. Nu komen er in de andere rijrichting op het traject Drongen-Wetteren dynamische rijstrooksignalisatieborden. Die maken het mogelijk om bij druk verkeer van Brussel naar de kust de doorstroming te verbeteren aan de hand van snelheidsharmonisatie. Met de borden kan een aangepaste maximumsnelheid opgelegd worden of kunnen rijstroken afgesloten worden. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
In totaal komen er 21 portieken met 65 rijstrooksignalisatieborden. De aansturing van de borden gebeurt vanuit het Vlaams Verkeerscentrum in Antwerpen. Om een degelijke detectie te garanderen, worden 8 bijkomende camera’s geplaatst en 18 extra locaties met meetlussen uitgerust. De DVM-uitbouw op dit traject is goed voor een investering van 4,8 miljoen euro.
Werkzaamheden in 7 nachten in augustus
Dit voorjaar zijn al heel wat voorbereidende werkzaamheden gestart zoals onder andere het plaatsen van de nodige nutsvoorzieningen, het uitbreiden van het communicatienetwerk, het aanleggen van de extra meetlussen en het voorzien van bijkomende camera’s. De portieken en borden zelf worden in augustus gedurende 7 nachten geplaatst (2, 7 t.e.m. 9 en 21 t.e.m. 23 augustus).
De installatie gaat begin oktober in gebruik. Na de plaatsing moet ook nog configuratiewerk gebeuren, samen met het Vlaams Verkeerscentrum.
Hinder voor weggebruikers
Om de hinder voor weggebruikers tot een minimum te beperken zullen de werkzaamheden ’s nachts uitgevoerd worden. Tijdens het plaatsen van de portieken heeft het verkeer slechts één rijstrook ter beschikking.
Voor de veiligheid van de weggebruikers wordt de snelweg een paar keer per nacht een kwartier volledig afgesloten voor het verkeer. Voor de plaatsingen in de nachten van 7, 8 en 9 augustus wordt de E40 richting kust gedurende de ganse nacht volledig afgesloten tussen Merelbeke en Sint-Denijs-Westrem. Het verkeer richting kust wordt omgeleid via de R4 en kan de E40 opnieuw oprijden in Sint-Denijs-Westrem. Het verkeer richting Kortrijk of Antwerpen wordt omgeleid via de R4 naar het complex Destelbergen waar men de E17 kan oprijden richting Kortrijk of Antwerpen. Het verkeer richting Gent-Centrum wordt omgeleid via de R4 naar Melle en vandaar via de N9. De afritten van de E17 op het complex Zwijnaarde naar de E40 richting kust worden niet afgesloten. Het verkeer dat zich op de E17 vanuit Kortrijk of Antwerpen bevindt, kan bijgevolg de E40 richting kust oprijden in Zwijnaarde, maar zal evenwel een beperkte hinder ondervinden bij het kortstondig afsluiten van de rijstroken zoals hierboven vermeld.