Duidelijk statuut voor trage wegen
16-10-2013
Het trage wegennetwerk omvat alle wegen, paadjes of jachtpaden die niet gebruikt worden voor gemotoriseerd verkeer, eventueel met uitzondering van landbouwvoertuigen. Dit netwerk is zeer belangrijk voor lokaal woon-werkverkeer én voor recreatief gebruik. Het is een basisschakel in een lokaal mobiliteitsbeleid om de verschillende verkeersstromen van fietsers en wandelaars enerzijds en gemotoriseerd vervoer anderzijds veilig naast elkaar te laten bestaan.
De huidige toestand wordt gekenmerkt door rechtsonzekerheid voor gebruikers, lokale besturen en eigenaars. Dit komt door verouderde en achterhaalde wetgeving uit 1841.
Met het nieuwe decreet willen de ondertekenaars de oude, gedateerde wet uit 1841 vervangen en zo de rechtstoestand voor de verschillende trage wegen in onze vele gemeenten vast leggen. Het decreet voorziet een (herzienbaar) gemeentelijk plan trage wegen. Dit plan legt de rechten onweerlegbaar vast. Het zal onderdeel uitmaken van het bestaande (overkoepelende) gemeentelijke mobiliteitsplan. De procedure van het mobiliteitsplan garandeert de autonomie van de gemeentes, met toezicht vanuit de provincies. Het verzekert ook de samenhang met de lokale ruimtelijke ordening.
Concreet: door een mobiliteitstoets of een ruimtelijk uitvoeringsplan kan in het gemeentelijk plan duidelijk worden vastgelegd welke trage wegen open zijn en welke wegen door niet-gebruik definitief gesloten zijn. De grijze zone waarin gebruiker of eigenaar het (niet-)gebruik moet aantonen, met wisselende rechtspraak, behoort dan definitief tot het verleden. De voorgestelde gemeentelijke procedure moedigt inspraak aan, zonder extra werklast voor de gemeentelijke overheid.
“Na vele jaren werk hebben we nu vanuit onze fractie een voorstel van decreet met een toekomstgerichte en werkbare methode op tafel kunnen leggen. Lokale besturen waren al lange tijd vragende partij voor duidelijkheid,” aldus Dirk de Kort, promotor mobiliteit van de Vlaamse CD&V-fractie, “We willen het debat graag nu starten, omdat 19 en 20 oktober de “Dag van de Trage Weg” plaatsvindt.”
Deze dag van de Trage weg wordt georganiseerd door de middenveldorganisatie ‘Trage wegen’, een actiegroep die ijvert voor het behoud van het netwerk.