• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Denkt NMBS eigenlijk nog wel aan klant?

22-03-2013

Sinds 1 maart weigert de Centrale Klantendienst van de NMBS klachten van reizigers te behandelen die zij via de ombudsdienst ontvangt. Zij stelt dat de reiziger zich eerst zelf tot de NMBS moet wenden.  Kamerlid Jef Van den Bergh roept de NMBS op om bureaucratische spelletjes te staken en aan de reiziger te denken.
In het verleden nam de ombudsdienst  akte van alle klachten die bij hen langskwamen, en stuurden  ze door naar de NMBS. Daar had de spoorwegmaatschappij geen bezwaar tegen. Reizigers die nu een klacht neerleggen bij de ombudsdienst worden verzocht om hun klacht opnieuw neer te leggen, ditmaal rechtstreeks bij de NMBS anders weigert de spoorwegorganisatie de klacht te behandelen.
CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh vindt het onaanvaardbaar dat de reiziger weer de dupe is: “Voor de reiziger zou het niet mogen uitmaken bij wie hij zijn klacht neerlegt. Dit moet snel en eenvoudig kunnen. De NMBS maakt er een bureaucratisch spelletje van.”
Eén en ander is het gevolg van een verschil in interpretatie van een Europese Verordening.  Die stelt dat de spoorwegondernemingen een klachtenbehandelingsmechanisme moeten opzetten en dat reizigers een klacht kunnen indienen bij elk van de betrokken spoorwegondernemingen. Volgens de ombudsdienst sluit deze formulering niet uit dat de klacht via de omweg van de ombudsman kan bezorgd worden. Zij is dan ook alles behalve gelukkig met de gang van zaken. Zij voelen zich aangetast in hun bevoegdheid en de wil om de klant vooruit te helpen in de problemen die hij/zij heeft met de NMBS. Maar ook de NMBS beweert de wet aan haar kant te hebben.
Jef Van den Bergh zal bij Minister Labille aandringen op de nodige uitklaring en een snelle oplossing: “Jammer genoeg blijft de NMBS in haar oude gewoonten hervallen waarbij ze haar imago van archaïsch overheidsbedrijf dat de reiziger als een noodzakelijk kwaad beschouwt steeds opnieuw bevestigt. Als de NMBS daadwerkelijk de ambitie koestert om een klantgeoriënteerde organisatie te zijn, moet ze erover waken dat de reiziger op een zo gemakkelijk mogelijke manier wordt verder geholpen en moet ze samen met de ombudsdienst tot een oplossing komen. ”

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord