Definitieve Architectuur voor kilometerheffing voor vrachtwagens goedgekeurd
21-12-2012
De Vlaamse regering heeft vandaag, 21 december 2012, de Definitieve Architectuur goedgekeurd voor de geplande kilometerheffing voor vrachtwagens.
Het document, voorbereid door de Consultant van de drie Gewesten na een intensieve consultatieronde met marktpartijen, belanghebbenden en met de Europese Commissie, is het eerste belangrijke luik van een allesomvattende Definitieve Architectuur voor het geplande systeem van kilometerheffing en wegenvignet, dat Vlaanderen, Wallonië en Brussel samen willen invoeren in uitvoering van het inter-gewestelijke Politiek Akkoord van 21 januari 2011 over de hervorming van de verkeersfiscaliteit.
Het tweede luik van het project, de Definitieve Architectuur voor het wegenvignet voor lichte voertuigen, zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2013 gedefinieerd worden, na verdere verwerking van de gegevens uit de consultatieronde.
Wanneer ook dit luik afgerond is, zullen de Gewesten een aanbesteding organiseren voor het aantrekken van een private partner die het systeem kilometerheffing en wegenvignet zal ontwerpen, bouwen, financieren, beheren en onderhouden.
De invoering van de kilometerheffing en het wegenvignet zal voor de Gewesten een blijvende overgang betekenen naar een eerlijker manier van wegbeprijzing, waarbij voor het eerst ook miljoenen buitenlandse weggebruikers op voet van gelijkheid zullen bijdragen aan het onderhoud en de verbetering van de transportinfrastructuur in ons land. Inzake vrachtwagens tonen cijfers immers aan dat 50% van de afgelegde kilometers in Vlaanderen toe te schrijven zijn aan buitenlandse vrachtwagens.
Overlegronde afgesloten
De goedkeuring van de Definitieve Architectuur voor de kilometerheffing voor vrachtwagens is het resultaat van een intense overlegronde, die de Gewesten georganiseerd hebben na de goedkeuring van een Voorlopige Architectuurnota op 19 en 20 juli 2012:
Tussen 23 juli en oktober 2012 kregen transportorganisaties, beroepsfederaties, milieubewegingen, vakbonden, automobilistenorganisaties en alle andere belanghebbenden die dat wensten, de kans om hun reacties te geven op de Voorlopige Architectuurnota. In totaal reageerden 68 organisaties op de oproep van de Gewesten, en werden 40 dossiers ingediend met reacties op de voorlopige Architectuur. Deze reacties werden zorgvuldig onderzocht, en waar nodig verwerkt in de Definitieve Architectuur voor de kilometerheffing voor vrachtwagens.
Op 10 september gaven de Gewesten op een marktconsultatie in Brussel toelichting over hun plannen voor wegbeprijzing aan bedrijven die mogelijk interesse hebben in de uitbating van het systeem kilometerheffing en wegenvignet in België. In totaal 160 afgevaardigden van zo’n 75 bedrijven uit de sector van de wegbeprijzing namen deel aan het evenement. In totaal dienden de bedrijven 25 dossiers in met commentaar op de Voorlopige Architectuur. Ook deze gegevens werden, voor zo ver dat nodig was voor het project, verwerkt in de Definitieve Architectuur voor de kilometerheffing voor vrachtwagens.
De Gewesten rondden daarnaast het overleg met de Europese Commissie af over het wegenvignet en de kilometerheffing. Op basis van dit overleg werd de Definitieve Architectuur voor de kilometerheffing nog verder verfijnd, en werd ook het proces opgestart van de wettelijk verplichte notificaties over de kilometerheffing aan de Europese Commissie.
Op basis van deze gegevens hebben de Gewesten in samenwerking met hun Consultant de voorbereidingen voor het luik kilometerheffing voor vrachtwagens kunnen afronden, waardoor de Vlaamse regering, de Brusselse regering en de Waalse regering voor het kerstreces de Definitieve Architectuur voor de kilometerheffing konden goedkeuren. Het architectuurdocument is publiek beschikbaar op de intergewestelijke website: www.vlabruwa.be.
Definitieve Architectuur wegenvignet
Voor het wegenvignet is de verwerking van de gegevens uit de consultatieronde nog niet volledig afgerond.
De Europese Commissie heeft de Gewesten een aantal aanbevelingen overgemaakt inzake het vignet. Deze aanbevelingen worden op dit moment geëvalueerd in samenwerking met de Consultant van de Gewesten. De aanbevelingen van de Commissie hebben te maken met de toepassing van een aantal algemene Europese rechtsregels op wegenvignetten in Europa, zoals de vrijheid van personen en goederen en het principe van niet-discriminatie.
De Europese Commissie heeft zich steeds positief uitgelaten over het feit dat de Gewesten in België hun verkeersfiscaliteit willen hervormen en moderniseren, met de invoering van een wegenvignet voor lichte voertuigen en een kilometerheffing voor zware vrachtvoertuigen
Verder verloop van het project
Op basis van de gegevens uit de consultaties verwachten de Gewesten om ook voor het luik wegenvignet een Definitieve Architectuur te kunnen definiëren. Dit gebeurt naar verwachting in het eerste trimester van 2013, waarna op korte termijn een aanbestedingsprocedure voorbereid en opgestart zal worden die moet leiden tot de aanstelling van een privé-partner die het systeem kilometerheffing en wegenvignet zal ontwerpen, bouwen, financieren, beheren en onderhouden.