Defensie ontdekt in 2015 wel de sociale media
17-02-2015
De besparingen bij Defensie zullen ook het budget voor communicatie doen dalen. Dat blijkt uit het antwoord van de minister van Defensie op een parlementaire vraag van Kamerlid Veli Yüksel (CD&V). Yüksel vreest voor negatieve effecten op de rekrutering.
Ook bij Defensie wordt er bespaard. Het budget voor 2015 ligt 225 miljoen euro lager dan dat voor vorig jaar. Een aantal besparingsmaatregelen (reparaties, verwarming enzovoort) raakten reeds eerder bekend. Maar ook op het vlak van publiciteit en communicatie zal het met veel minder moeten. Inzake public relations en communicatie zal een besparing van 25% (MV 1434) doorgevoerd worden.
Het geheel van de pr-acties, wervingspubliciteit en informatieve projecten wordt jaarlijks samengebracht in een gebudgetteerd communicatieactieplan of ‘CAP’. In 2014 bedroeg de begroting voor dit plan ongeveer 2,7 miljoen euro.
Het budget voor promotiecampagnes met het oog op werving, binnen het totale pr-budget, zal dalen met 20%, waardoor een bedrag van 1,7 miljoen euro overblijft (MV 1434). Yüksel vreest dat de vermindering van het pr-budget zal leiden tot een daling van het aantal nieuwe rekruten: ‘Pr-activiteiten als publieksdagen en demonstraties zijn een uitstekend middel om de Belgen, en in het bijzonder de jongeren, te tonen wat het leger doet en wat een carrière als militair inhoudt. Als we een jonge en dynamische legermacht willen, moeten we sterk blijven inzetten op de rekrutering van nieuwe mensen.’
Om met de beperkte middelen toch zo veel mogelijk jongeren te bereiken, zal volgens de minister meer worden ingezet op campagnes via de sociale media. Het CAP voorziet onder andere in een integratie van een nieuwe Facebookpagina met de reeds bestaande initiatieven op de sociale media op het niveau van de eenheid enerzijds en overleg met de betrokken personeelsleden voor de individueel opgestarte pagina’s op Facebook en Twitter anderzijds.
‘Het ontbreken van een officiële Facebookpagina en twitteraccount is op dit moment een enorme lacune in het communicatiebeleid van Defensie. Ook Defensie moet verder digitaliseren. Dit zou alvast een goede stap zijn, zodat we de rekrutering die nodig is op peil kunnen brengen’, besluit Yüksel.
Er zijn trouwens reeds enkele stappen gezet in het kader van digitalisering. Zo werd de web-en jobsite van Defensie aangepast met de bedoeling om vrouwen beter in beeld te brengen, om zo aan te geven dat Defensie een departement is daadwerkelijk aandacht heeft voor gendergelijkheid.