Decreetvoorstellen voor modernisering schenkings- en successierechten aanvaard
08-10-2013
1. Schenkingsrechten stief- en zorgkinderen: opname in rechte lijn
Met het oog op de samenhang binnen het gezin wil CD&V alle kinderen – zowel de natuurlijke, als de stief- en zorgkinderen – een gelijke behandeling geven, ook wat betreft schenkingsrechten. Deze gelijkschakeling was er al voor wat betreft successierechten, nu zullen ook stief- en zorgkinderen gelijkgeschakeld worden met natuurlijke kinderen voor de schenkingsrechten. Stief- en zorgkinderen zullen dan ook, net als natuurlijke kinderen, kunnen genieten van het gunstig schenkingstarief in rechte lijn.
Een voorbeeld: De moeder van Lore en de vader van Tim ontmoeten elkaar op het moment dat Lore 6 is en Tim 5. De kinderen groeien samen op en het nieuw samengesteld gezin vormt een hecht team. Wanneer de kinderen op eigen benen kunnen staan, besluiten hun ouders te verhuizen naar een kleinere woning. Een deel van de inkomsten uit de verkoop van zijn grote gezinswoning wil de vader van Tim schenken aan zijn zoon en stiefdochter. Beiden geeft hij € 25.000. In dat geval moest Tim tot voor kort 3% aan schenkingsrechten betalen. Lore daarentegen werd belast aan 7%. Al schenkt de vader hetzelfde bedrag aan Lore en Tim, in de praktijk houdt Tim meer over dan zijn stiefzus: € 24.250 voor Tim, tegenover € 23.250 voor Lore. Nochtans heeft Lore sinds haar 6de een emotioneel-affectieve band met haar stiefvader, net als Tim die heeft opgebouwd met zijn natuurlijke vader. Het gegeven van de schenking bevestigt dit.
Tarief rechte lijn
TIM
Tarief anderen
LORE
Roerend goed
3%
25.000 €
750 €
Roerend goed
7%
25.000 €
1.750 €
SALDO
24.250 €
SALDO
23.250 €
“Die ongelijkheid, die vaak oorzaak is van twisten, willen we wegwerken,” aldus Katrien Schryvers. “Daarom schakelen we stief- en zorgkinderen voor de schenkingsrechten gelijk met natuurlijke kinderen.”
2. Geen belastingen op een schenking die terugkeert
Ouders doen vaak een schenking aan hun kinderen. Wanneer de kinderen (in eerder zeldzame gevallen) kinderloos overlijden vóór hun ouders, keert de schenking terug. Op deze terugkeer moeten de ouders weer successierechten betalen.
Met het voorstel van Smaers en Schryvers wordt deze belastingsplicht afgeschaft. De terugkeer van een schenking zal vrijgesteld worden.
Een voorbeeld: De moeder van Lore schenkt haar dochter op haar 18de verjaardag bij notariële akte €100.000. Ze betaalt hierop het meest voordelige schenkingstarief van 3% voor schenkingen van roerend goed in rechte lijn. Wanneer Lore 23 is, overlijdt zij kinderloos. De schenking van € 100.000 keert terug naar haar moeder. In de huidige wetgeving betaalt de moeder opnieuw belastingen op die € 100.000, namelijk € 6000 successierechten (3% op het bedrag tot € 50.000 en 9% op de restschijf van € 50.000).
SCHENKING MOEDER-DOCHTER
SUCCESSIE DOCHTER-MOEDER
Tarief rechte lijn
Tarief rechte lijn
100.000 €
Roerend goed
3%
100.000 €
3.000 €
0,01€ - 50.000€
3%
50.000 €
1.500 €
TE BETALEN SCHENKINGSRECHT
3.000 €
50.000€ - 250.000€
9%
50.000 €
4.500 €
Boven 250.000€
27%
0 €
0 €
TE BETALEN SUCCESSIERECHT
6.000 €
Dankzij de goedkeuring van het nieuwe voorstel van decreet in verband met de wettelijke terugkeer van een schenking, zal de moeder van Lore geen successierechten meer moeten betalen op de schenking van € 100.000 die, na het overlijden van haar kinderloze dochter, naar haar terug keert.
3. Goede doelen
Legaten en schenkingen aan goede doelen worden belast. De oude regelgeving maakt een onderscheid tussen verkrijgingen van privaatrechtelijke en publiekrechtelijke goede doelen. Privaatrechtelijke goede doelen die een legaat ontvangen, worden belast aan 8,8%. Publiekrechtelijke goede doelen daarentegen worden in dat geval belast aan 6,6%. In geval van een schenking gaat het om een belasting van 7% voor privaatrechtelijke goede doelen en 5,5% voor publiekrechtelijke goede doelen en.
Dit verschil in belasting is onlogisch. De commissie Financiën ging dan ook akkoord met het voorstel van Schryvers en Smaers om een uniform tarief in te voeren van 8,5% in successierechten en van 5,5% in schenkingsrechten. Er wordt gekozen om het tarief inzake schenkingsrechten lager te stellen dan dit in successierechten, wat kadert binnen de filosofie om schenkingen te bevoordelen ten opzichte van successies.
Volgens gegevens die Schryvers recent bij minister Muyters opvroeg, waren schenkingen aan goede doelen in 2012 goed voor een opbrengst van € 123.888,75 (€ 103.468,87 privaatrechtelijke en € 20.419,88 publiekrechtelijke). Legaten brachten Vlaanderen dan weer € 8.874.366,97 op (€ 8.349.082,54
privaatrechtelijke en € 525.284,43 publiekrechtelijke).
De 3 voorstellen van decreet zijn onder meer een gevolg van het werk van de studiecommissie Gewestbelastingen die werd opgericht naar aanleiding van de resolutie van Schryvers en Smaers van 1 april 2010. De ingediende voorstellen van decreet hebben zo goed als geen impact op de Vlaams begroting.
Vanaf 2015 zal Vlaanderen ook zelf bevoegd zijn voor de inning en invordering van successie- en schenkingsrechten. Pas dan zal een grondige hervorming van deze gewestbelastingen aan de orde kunnen zijn. Schryvers en Smaers blijven pleiten voor zo’n grondige hervorming, waarvoor zij alvast heel wat voorstellen hebben uitgewerkt.