De toekomst van de NMBS: er is nood aan vertrouwen
27-11-2014
In een open brief aan de vakbonden lichtte Jo Cornu, CEO van de NMBS, zijn visie op het bedrijf toe. Hij vreest immers dat een privatisering onvermijdelijk wordt indien men niet in staat is om de schuld onder controle te krijgen en sprak zelfs van een ‘Sabena-scenario’. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh vroeg aan de minister hoe er op deze manier nog een sereen debat over de NMBS gevoerd kon worden.
‘Als de trein sneller zou rijden per provocerende uitspraak, was er geen stiptheidsprobleem meer’, stelde Van den Bergh. ‘Er is onzekerheid over de toekomst en daar is niemand mee gebaat: het bedrijf niet, de bonden niet en de reiziger al helemaal niet. Er is zo geen vertrouwen meer’. Hij vond het dan ook belangrijk dat de minister haar visie kon toelichten over waar zij met het bedrijf precies naartoe wilde.
Minister Galant antwoordde dat bepaalde taboes moesten sneuvelen: de schuld is immers te hoog, de stiptheid ondermaats en de liberalisering moet op een goede manier voorbereid worden om van de NMBS en Infrabel een performant bedrijf te maken. Ze hechtte belang aan het vele overleg dat ze met alle stakeholders heeft gehad (en nog zal hebben) en deelt de doelstelling van Cornu dat ze het personeel haar fierheid wil teruggeven.
Voor Van den Bergh was het belangrijk dat de minister vertrouwen had in de toekomst van het bedrijf. Hij riep de CEO en de spoorbonden wel op om het sociaal overleg aan de onderhandelingstafel te voeren, en niet via sociale media. ‘Werk oplossingen uit met een open geest, met respect voor iedereen. Voer een beleid waarin de reiziger centraal staat. Die heeft geen boodschap aan politiek gekibbel’, besluit Van den Bergh.