Deze zomer kon je al in zowat elke krant lezen dat e-bikes onze steden en platteland aan het veroveren zijn. Heel wat start-ups en ook gevestigde fietsproducenten investeren in de ontwikkeling van de elektrische fiets. Zo ook Charles Van Haverbeke, Head of Operations bij Cowboy.
“We willen de fiets bij een breed publiek aantrekkelijk maken om zo bij te dragen aan een oplossing voor onze stedelijke mobiliteit”, vertelt Charles. E-bikes zijn niet langer alleen maar populair bij de 65-plussers die handig gebruik maken van dat extra (ver)zetje in de rug. Ook steeds meer stedelingen en jongeren vallen voor de charmes van de e-bike. En dat is een goede zaak.
“We zien in Londen dat de gemiddelde snelheid van een wagen 8 kilometer per uur is”, aldus Charles. “Da’s ongeveer even snel als 100 jaar geleden, toen mensen nog reden met paard en kar. Ook in Vlaanderen gaat heel veel tijd verloren aan het verkeer. Mensen komen niet gelukkiger uit een file, dat is duidelijk. Met Cowboy willen we de mensen hun vrijheid, die ze voorheen hadden in grootsteden als Brussel en Antwerpen, teruggeven.”
Hippe karakter van de slimme e-bike
De e-bikes zijn er de laatste jaren zowel op vlak van performantie, gebruiksvriendelijkheid als vormgeving enorm op vooruit. En dat weerspiegelt zich in de verkoopcijfers: 45% van de verkochte fietsen in 2017 beschikt over elektrische ondersteuning. Je kan steeds langer fietsen en de batterij wordt ook compacter waardoor ze proper verwerkt kan worden in het design van de fiets. Bij Cowboy baseren ze zich op drie pijlers voor de creatie hun product. Het design is strak, de push-technologie is vernieuwend en de verhouding tussen prijs en kwaliteit zit juist.
We zien dat het aantal fietsers ook in Brussel spectaculair toeneemt de laatste jaren. Elektrische fietsen zijn echt het antwoord om de laatste twijfelaars over de streep te trekken."
Bianca Debaets, Brussels Staatssecretaris voor Verkeersveiligheid.
CD&V fietst mee in dit verhaal
Het gebruik van de e-bike kan echter niet alleen gestimuleerd worden door ontwikkelingen langs de kant van de producenten. Ook de politiek moet meestappen in dit verhaal. Zo nam CD&V de afgelopen jaren het voortouw om de (elektrische) fiets tot koning van de weg te bombarderen. We staan te veel stil met onze auto en gezonde beweging op de fiets is vaak de oplossing bij uitstek, zeker in een stedelijke context met kortere afstanden. Bovendien zorgen meer fietsers en minder auto’s ook voor een gezondere lucht, een win-win dus.
Maar het is ook onze verantwoordelijkheid om Koning Fiets het traject te bieden dat het veiligste en meest efficiënte is, én in symbiose met voetgangers, openbaar vervoer en de auto. Investeren in slimme fietsinfrastructuur is dan ook zeer belangrijk. Daarom motiveren wij onze lokale mandatarissen om zoveel mogelijk te investeren in fietsinfrastructuur, sensibilisering, deelfietssystemen en veilige schoolomgevingen. Zo kunnen ze een voorbeeld zijn en zoveel mogelijk mensen op de fiets krijgen.
Ook wordt er werk gemaakt van fiscale incentives om mensen op de fiets te krijgen. De fietsvergoeding voor woon-werk verkeer is daar een voorbeeld van. Bovendien werd dit dankzij Jef Van den Bergh uitgebreid van gewone elektrische fietsen tot snelle elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen.
E-bike-proof
De opkomst van de e-bike en andere nieuwe vormen van nieuwe mobiliteit biedt mogelijkheden om tot meer fileluwe steden en meer duurzame mobiliteit te komen. De uitdaging is nu om onze wegen en wetgeving zoveel als mogelijk e-bike proof te maken. Hoe meer alternatieven er zijn voor de auto, hoe minder we stilstaan. En hoe beter voor ieders gezondheid en veiligheid. CD&V wil verder blijven bouwen aan een betere mobiliteit in buurten, gemeenten en steden. Jong en oud aanzetten om de auto links te laten staan en voor de e-bike te kiezen met heel wat voordelen tot gevolg, is onze missie. Innovatieve startups zoals Cowboy juichen wij dan ook volledig toe.
Wil je graag op de hoogte blijven van onze verdere inititatieven rond mobiliteit?
Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!