De school van de toekomst
29-08-2012
Al geruime tijd werkt CD&V aan een sterke visie om ons onderwijs in al zijn aspecten écht klaar te stomen voor de 21ste eeuw. Met nota’s rond de hervorming van het secundair en hoger onderwijs, legde de partij de basis voor de huidige beleidsprocessen.
De haalbaarheid van dergelijke plannen staat of valt evenwel met de steun en het vertrouwen van de mensen in het veld. CD&V heeft hier als geen ander voeling mee. Daarvan getuigen de 194 gemeenteraadskandidaten (12%), beroepsactief in het onderwijs. Vanuit hun ervaring penden ze, samen met Vlaams parlementslid en CD&V-onderwijsexperte Kathleen Helsen, hun kijk op de school van de toekomst en de rol van de lokale en provinciale overheid neer. Daarmee breien zij voort op het geleverde parlementaire werk, en geven dit de ziel die het nodig heeft.
Op woensdag 29/08 stelde Kathleen Helsen, samen met de leerkrachten, het werkstuk voor in GC ’t Gasthuis te Wijnegem. Aan de hand van 7 bouwstenen illustreerden zij wat voor hen de school van de toekomst moet zijn. Onder andere Antwerps gedeputeerde voor onderwijs Peter Bellens, en CD&V-lijsttrekker voor de provincieraad Ludwig Caluwé woonden de voorstelling bij.
CD&V reikte ook een Accolade-award uit aan de Christelijke Onderwijsvakbond (COV), belangenbehartiger van de leerkracht. Een hart onder de riem voor de vele leerkrachten die zich voorbereiden op alweer een uitdagend schooljaar. In het bijzonder die leerkrachten die al in de weer zijn om alles tip top in orde te brengen en hun volgende klas enthousiast te verwelkomen
Schoolgelijkheid
CD&V kiest voluit voor de school van de toekomst. Zij wil daarvoor een aantal specifieke accenten leggen in haar onderwijsbeleid, en ziet de gemeenten en provincies als belangrijke actor in dat verhaal.
Faciliteren. Gemeentebesturen zijn niet langer uitsluitend inrichter van onderwijs. Ze worden ondersteunend en faciliterend voor alle scholen op het grondgebied.
Gelijk behandelen. De afspraken van het kerntakendebat zijn duidelijk: alle netten kunnen op gelijke basis op de gemeente rekenen. CD&V zal dan ook op een correcte manier investeren in het gemeentelijke en provinciale onderwijsnet.
Informeren. CD&V wil de scholen sterk ondersteunen door hen tijdig en grondig te informeren over maatschappelijke ontwikkelingen en beleidskeuzes die een impact hebben op onderwijs (nieuwe wijken, herinrichting buurten, bevolkingsevolutie, …).
Overleggen. In dialoog met alle scholen kan besproken worden op welke manier de gemeente de school in haar opdracht kan versterken, zodat ze kunnen evolueren naar brede scholen van de toekomst!
Werkplek. Leren vindt niet alleen plaats op school. De gemeente kan een zeer geschikte werkplek zijn voor vele leerlingen.
Samenwerking. CD&V-bestuurders staan open voor samenwerking met scholen, ongeacht het net waartoe ze behoren.
Regisseur. Meer en meer stellen we vast dat de capaciteit van de scholen ontoereikend is om het toenemende kinderaantal op te vangen. In overleg met alle onderwijspartners wordt gezocht naar oplossingen.
Inrichter. Wij kiezen voluit voor de bouw en uitbouw van ‘scholen van de toekomst’!
Dé meest opvallende keuze is deze voor degelijke behandeling van de verschillende netten. Hiermee toont CD&V overtuigd haar respect voor het vrij initiatief binnen onderwijs. Voor CD&V is elk kind echter evenwaardig. Daarom roept zij haar lokale en provinciale beleidsverantwoordelijken op tot een ondersteuning van alle scholen op haar grondgebied!
School van de toekomst
Deze ploeg onderwijsmensen spreekt zich expliciet uit over hoe zij leren op school willen zien evolueren.
Leren leven. Leren moet voorbereiden op de steeds sneller evoluerende samenleving. Dat vraagt flexibiliteit, creativiteit, en sociale vaardigheden. Enge kennisoverdracht volstaat al lang niet meer. In onze scholen moeten kinderen en jongeren de kracht ontwikkelen om levenslang te leren.
Levensecht leren. Onze omgeving staat niet stil. Ook onze leerinhouden moeten dus (jaarlijks) evolueren. Inspelend op de leerbehoeften van leerlingen enerzijds, en de maatschappelijke (arbeids)noden anderzijds.
Leercentrum. Scholen moeten evolueren naar leercentra waar iedereen terecht kan. De ramen en deuren moeten open.
Brede scholen.Scholen moeten groeien tot brede scholen die opereren in een breed netwerk van organisaties en instellingen die het leren en de ontwikkeling van leerlingen versterken. Ze moeten verbonden zijn met hun omgeving op zowel lokaal, regionaal als internationaal vlak.
Schoolruimte. Als CD&V-bestuurders in de toekomst een nieuwe school bouwen, dan moet het een school zijn met een intellectuele en fysieke beweeglijkheid.
Ouderverbondenheid. Ouders zijn de eerste opvoeders van kinderen. Zij zijn partner in de ontwikkeling en verbonden met de school.
Expert-leerkracht. De leerkracht maakt in het onderwijs het verschil! Zij moet kunnen groeien tot expert. Leerkrachten moeten de ruimte krijgen om als expert initiatieven te nemen.