• Actua
  • Onze visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg & armoede
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur, media, jeugd & sport
      • Financiën, begroting & fiscaliteit
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Wonen, mobiliteit & stedenbeleid
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid & Europa
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V-seniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeLid wordenVacaturesStages
  • Contact
  • Kalender
  • Corona
  • Word lid
Lees voor

De Lijn schakelt versnelling hoger in vergroening busvloot

08-07-2016

Thema's: Mobiliteit, Leefmilieu & natuur

De Lijn zal vanaf 2019 nog enkel bussen aankopen met alternatieve aandrijving. Vlaams volksvertegenwoordigers Karin Brouwers en Martine Fournier juichen dit toe: “Er worden nog steeds bussen met dieselmotoren besteld. We hadden de vergroening van het openbaar vervoer dus liever sneller gezien, zoals in onze buurlanden het geval is. Maar dit is niettemin een eerste belangrijke beslissing.”
 
Nederland vatte het plan op om in de toekomst emissievrij busvervoer in te zetten. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bussen er uitstootvrij rijden. Ook de gebruikte elektriciteit moet er hernieuwbaar opgewekt zijn (zonne-energie, windturbines uit de regio, …).
De Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP), de Parijse tegenhanger van De Lijn en de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB), hebben zich tot doel gesteld om tegen 2025 volledig dieselvrij te werken.
 
In het licht daarvan is het positief dat het plan dat de minister van mobiliteit vandaag aan de Vlaamse Regering voorlegde, voorziet in een versnelde vergroening van de busvloot van De Lijn. Iets waar CD&V al verschillende keren bij de minister van mobiliteit op aandrong, en wat nu mogelijk wordt door de extra 22 miljoen uit het Klimaatfonds, dat door minister Schauvliege wordt beheerd.
 
Momenteel rijdt nog zo’n 95 procent van de bussen van De Lijn op diesel. Het afgelopen jaar werden nog 238 dieselbussen besteld en volgend jaar, zo deelde de minister van mobiliteit vandaag aan de regering mee, wordt nog een bestelling voor bussen met dieselmotor geplaatst. Niet meteen de ingrijpende en noodzakelijke omslag naar een groener openbaar vervoer die Vlaamse CD&V-fractie voor ogen had.
 
Maar vanaf 2019 zal De Lijn enkel nog bussen aankopen met alternatieve aandrijvingen (hybride, elektrische, waterstof, …), en vanaf 2025 zouden in stedelijke omgevingen enkel nog hybride bussen en elektrische bussen mogen rijden. Voor de hybridebussen wordt expliciet geëist dat ombouwmogelijkheden naar full electric mogelijk moet zijn.
Op lange termijn opteert De Lijn ervoor om in een stedelijke omgeving elektrische bussen te gebruiken en in landelijke omgeving waterstofbussen.
 
Alleen is het nog niet duidelijk hoeveel elektrische bussen er in 2017 al zullen besteld worden, laat staan hoeveel van de nieuwe dieselbussen hybridetechnologie zullen bevatten. Er is ook nog niet voorzien in de noodzakelijke opleiding van de chauffeurs en de omkadering nodig om met de nieuwe bussen te rijden.
 
Er ligt dus nog werk op de plank vooraleer de vergroening van ons openbaar vervoer concreet wordt en het niveau van onze buren haalt. CD&V pleit er daarom voor om in de toekomst nog meer middelen  te investeren in de vergroening van de busvloot van De Lijn.
 
“In vergelijking met Parijs (volledig dieselvrij in 2025) en Nederland (alle nieuwe bussen   in 2025 uitstootvrij) zouden de ambities van De Lijn hoger mogen liggen,“ zegt Martine Fournier, “We hebben eigen groene aandrijvingstechnologie in Vlaanderen, laat ons die gebruiken.”
 
Karin Brouwers: ”Positief is dat de minister van mobiliteit naast de vergroening van de busvloot, ook versneld werk wil maken van de invoering van trambussen, een vervoersmiddel waar we vorig jaar al een stevige lans voor braken. In Vlaams-Brabant (Willebroek-Brussel en Jette-Luchthaven) wil de minister nu tramprojecten voorbereiden met trambussen. In de commissie mobiliteit nam hij eerder al hetzelfde engagement voor Spartacus 2 in Limburg.”
 
“Kortom,” vat Karin Brouwers samen, “we verwelkomen de positieve evolutie maar het had ambitieuzer gemogen.”

  • Mobiliteit
  • Leefmilieu & natuur
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • Nieuwsbrief
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Onze visie
    • Onze visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg & armoede
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur, media, jeugd & sport
    • Financiën, begroting & fiscaliteit
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Wonen, mobiliteit & stedenbeleid
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid & Europa
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Lid worden
      • Vacatures
      • Stages
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V-senioren
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
  • Contact
  • Kalender
  • Corona
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord