• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

De Lijn moet structurele problemen aanpakken

26-05-2009

Johan Sauwens waarschuwt de Lijn voor te luid hoerageschreeuw. Hij roept op tot maatregelen die De Lijn weer structureel gezond maken.
Uit het jaarverslag van De Lijn blijkt dat de verhouding tussen de ontvangsten t.o.v. de kosten (dekkingsgraad) sinds 1999 gehalveerd is tot 15%. De Lijn wordt op deze manier bijna volledig afhankelijk van de overheidsdotaties of exploitatiesubsidies. Die zijn gestegen van 311 miljoen euro in 1999 tot 850 miljoen euro in 2009 (×2,73). 
Intussen stegen de kosten per aangeboden voertuigkilometer van 3,18 euro in 1999 tot 4,07 euro in 2007 (+28%). De Waalse Vervoersmaatschappij (TEC) noteerde in 2006 een stijging van slechts 12%, namelijk 3,83 euro. Met andere woorden: de Lijn kampt met een structurele problematiek van te sterk stijgende kosten en de te lage inkomsten. Daardoor moet ook de Vlaamse belastingbetaler elk jaar steeds weer geld toesteken aan De Lijn. 
CD&V hoopt dat in de nieuwe beheersovereenkomst met De Lijn de nodige maatregelen voorzien worden om de maatschappij opnieuw structureel gezond te maken. Het huidige aanbod in de basismobiliteit en netmanagement moet grondig herbekeken worden. De door het Vlaams Parlement gevraagde externe doorlichting is meer dan nodig.
Ook pocht De Lijn dat ze in 2008 meer dan een half miljard reizigers heeft vervoerd. Dit is erg overdreven en drijft op eigen berekeningen. De toename zit vooral bij de abonnementen. In 2008 gebeurde 78% van het aantal geraamde verplaatsingen met een abonnement, in 1999 was dit 54%. Liefst 96% van de toename van het aantal reizigers zit bij de abonnementen en een groot deel van de toename van aantal abonnementen is te verklaren door gratis of aan sterk verlaagde prijzen bezorgde abonnementen. 
De forfaitaire toerekening van het aantal ritten per abonnement gebeurt aan de hand van volgende regel: 90 per maand voor de abonnementhouder die in de stad woont en 52 per maand voor anderen. Op die manier komt men aan 508 miljoen reizigers. Dit is ontzaglijk hoog in vergelijking met andere openbare vervoersmaatschappijen. Deze redenatie dateert uit de tijd dan een abonnement nog erg duur was en pas rendeerde wanneer je er heel veel ritten mee deed.
Aantal reizen per maand voor abonnementen
 
 
Stad
Streek
De Lijn
90
53
NMBS
40
40
Nederland (a)
47 à 51
43 à 44
MIVB (b)
28 à 55
n.v.t.
(a)      op basis van z.g. WROOV-plus onderzoek 2000-2001; stad = zeer sterk stedelijk en sterk stedelijk gebied; streek = weinig stedelijk en niet stedelijk gebied
(b)      Coëfficiënten  worden  opgemaakt en jaarlijks geactualiseerd op basis van onderzoek uitgevoerd door een extern studiebureau; de "28" betreft gratis abonnementen voor 6-12- jarigen.
Indien men de parameters zou hanteren van de veel duurdere, Nederlandse abonnementen, komt men tot verrassend andere cijfers: Vlaanderen kent geen 508 miljoen, maar 374 miljoen reizigers. De Vlaamse verkeersmaatschappij kan dus best wat meer bescheidenheid aan de dag leggen voor ze zich, op basis van eigen (foute) berekeningen, tot Europees kampioen verklaart.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord