Dan toch imagocampagne voor Brussel in binnen- en buitenland
15-04-2016
Thema's: Cultuur, Toerisme
Vlaams minister voor Brussel Sven Gatz gaf op een commissievergadering in het Vlaams parlement te kennen dat er dan toch werk zal worden gemaakt van een promotiecampagne voor Brussel. Om het imago van Brussel te verbeteren zullen twee imagocampagnes uitgewerkt worden. Volgende maand zullen de Vlaamse regering, de regering van de Franse Gemeenschap en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest samen een campagne starten die heel het samenlevingsvraagstuk in Brussel positief zal belichten. In 2017 zou vanuit de privésector een nieuwe imagocampagne gelanceerd worden dat zich zal toespitsen op het image van Brussel in de rest van het land.
De beslissing van de minister om dan toch in te gaan op het voorstel van Vlaams parlementslid Joris Poschet om een imagocampagne te lanceren is opmerkelijk. In het verleden stond de minister eerder weigerachtig tegenover het voorstel van de Brusselaar. Recent vroegen ook Unizo en Horeca Vlaanderen duidelijk om een imagocampagne voor Brussel. Poschet is verheugd met de beslissing van de minister: “Brussel heeft al veel te lang een negatief imago in Vlaanderen. De recente aanslagen hebben dit alleen nog maar verergerd. De hotelbezetting is in Brussel gedaald van 75% naar 35%. Vele cafés en restaurants houden maar met moeite het hoofd boven water. We mogen terreur niet laten zegevieren”.
Hoe de campagne van 2017 eruit zal zien is nog koffiedik kijken. Om dit te financieren wordt de mogelijkheid van een fundraisingsactie onderzocht. Poschet hoopt in ieder geval dat ook middenveldorganisaties hierbij betrokken zullen worden. “Een samenwerking overheid/privé werkt altijd sterk. Middenveldorganisaties als Unizo en Horeca Brussel moeten hier in ieder geval bij betrokken worden en het beeld van Brussel in Vlaanderen helpen oppoetsen. Niet alleen als stad om in te werken, maar ook om te eten, feesten én wonen. ‘Ontdek Brussel en blijf plakken’, dat moet de kernboodschap zijn van de campagne.”