• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Conventie ondertekend om passagiersterminal te bouwen te Brussel

13-12-2011

Vandaag hebben Benoît Hellings, voorzitter van de Haven van Brussel, Brigitte Grouwels, Brussels minister bevoegd voor de Haven van Brussel, Christian Ceux, Brussels schepen voor stedenbouw en Philippe Close, Brussels schepen voor toerisme, de conventie ondertekend om in de voorhaven van Brussel een passagiersterminal te bouwen. Deze conventie regelt de modaliteiten om dit project te verwezenlijken en richt tegelijk een begeleidingscomité op waarin belanghebbende partijen verenigd zijn.
De toekomstige passagiersterminal komt te Neder-over-Heembeek op de linkeroever van de voorhaven, ter hoogte van de Meudon paviljoenen. De terminal bestaat uit een ponton van 240 meter lang, de aanleg van wegenis, de renovatie van de paviljoenen en de inrichting van een parkeerplaats. Het globale budget vertegenwoordigt een investering van 4.512.538 euro terwijl de Haven van Brussel de aanlegsteiger voor 2.650.000 euro en de wegenis voor 367.050 euro financiert. Dit budget wordt gespijsd door de dotatie stedelijke integratie die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan de Haven van Brussel verleent.
De Stad Brussel neemt de renovatie van de wegenis voor haar rekening alsook de renovatie en de uitbreiding van de Meudon paviljoenen, alles samen goed voor986.729 euro. 
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest draagt bij via de dotatie stedelijke integratie die ze aan de Haven van Brussel verleent en financiert de wegenis voor een bedrag van 219.901 euro. 
De beslissing om een passagiersterminal te bouwen werd door de Haven van Brussel genomen om tegemoet te komen aan het feit dat meer en meer cruiseboten Brussel kiezen voor een tussenstop. Deze vraag wordt geïllustreerd door de spectaculaire toename van passagiers die Brussel bezoeken in het kader van een cruisevaart: van 1.200 mensen in 2006 naar 10.000 in 2010. 
Een sociaaleconomisch onderzoek in het kader van dit project uitgevoerd in 2011 leert dat het inderdaad uitvoerbaar is. Tegen het jaar 2030 zouden er zowat 35.000 mensen in de terminal kunnen aankomen, wat voor de Stad Brussel een opbrengst van 5,2 miljoen euro zou opleveren en nog een hondertdtal jobs zou kunnen creëren. 
De terminal zou tegen het jaar 2015 operationeel moeten zijn en Brussel zodoende een passagiersterminal schenken die aansluit bij de vraag van de cruiseoperatoren, wat een mooie toeristische meerwaarde voor Brussel meebrengt. 
De Haven van Brussel zal trouwens, in het kader van haar beleid om trafieken via de waterweg aan te zwengelen, ook de mogelijkheden onderzoeken om deze terminal tot een gemengde terminal uit te bouwen waar ook goederen ingeladen en gelost kunnen worden. Het gaat hier over een uitbreiding van de passagiersterminal met 120 meter. Indien deze studie, en de bouw van deze terminal, positief uitvallen, zal de financiering geschieden via een Europese subsidie door Interreg, in het kader van het programma Connecting Citizen Ports 21, een Europese programma dat door de Haven van Brussel aangevoerd wordt. Alles samen vertegenwoordigt dit project 1.837.000 euro waarvan Interreg 918.000 euro voor haar rekening neemt.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord