CD&V-Kamerlid Leen Dierick heeft een reeks maatregelen voorgesteld om telecomoperatoren klantvriendelijker te maken. Zo wil ze de wachttijd bij de telefonische klantendienst voor abonnees beperken tot maximum 2,5 minuten. Ook moeten klanten volgens haar beter geïnformeerd worden over de mogelijkheid om hun emailadres te behouden wanneer zij veranderen van internetprovider. Daarnaast wil Dierick een abonnee toelaten om specifieke nummers te blokkeren.
Dierick wil met deze voorstellen hogere standaarden van service opleggen aan telecomoperatoren. Leen Dierick: “Vele klanten ergeren zich aan de eindeloze wachttijden bij de telefonische helpdesk van telecomoperatoren. Wij stellen voor de wachttijd beperken tot maximum 2,5 minuten. Indien een oproep dan nog niet beantwoord is, kan de oproeper zijn gegevens achterlaten. De telecomoperator moet dan zelf gratis contact opnemen met de klant, ten laatste de volgende werkdag.”
Daarnaast wil CD&V dat consumenten in- en uitgaande oproepen kunnen blokkeren. “Ook dit voorstel kwam er op vraag van consumenten. De bedoeling is om kwaadwillige en ongewenste oproepen of oplichterij tegen te gaan en dus meer veiligheid te bieden aan de klanten. Steeds meer zeer jonge minderjarigen gebruiken mobiele telefonie. Een beter blokkeringssysteem zou hen beschermen tegen malafide oproepen.”
Ten slotte vindt Dierick dat internetgebruikers beter geïnformeerd moeten worden over de mogelijkheid om hun e-mailadres te behouden, ook als ze van provider veranderen. “Nu aarzelen internetgebruikers soms om over te schakelen op een andere provider uit vrees om hun e-mailadres te verliezen. Providers moeten duidelijk aangeven aan hun klanten dat zij hun e-mailadres kunnen behouden, zelfs al zeggen zij hun contract op. Zo kunnen we de concurrentie aanscherpen en de rompslomp voor abonnees beperken.”
Ben je die lange wachttijden ook beu als je belt naar je telecomoperator? Wel ik leg 3 maatregelen op tafel om telecomoperatoren klantvriendelijker te maken. #consumenten #telecom @cdenv https://t.co/OFRl5D4pNN
— Leen Dierick (@leendierick) August 16, 2020