CD&V wil een unieke infolijn
20-09-2012
CD&V wil een unieke infolijn
Bij burgers en ondernemingen bestaat een grote behoefte aan een eerste infolijn om hun weg te kunnen vinden in het kluwen van federale overheidsdiensten en instellingen: een uniek loket dat klantgericht denkt en niet gestructureerd is volgens de opdeling in bestuursniveaus en hun honderden entiteiten. CD&V-Kamerlid Roel Deseyn heeft dit aangekaart bij eerste minister Elio Di Rupo.
Roel Deseyn: “De premier heeft er duidelijk oren naar. Uit zijn antwoord blijkt dat hij al de opdracht gegeven heeft aan de Algemene Directie Externe Communicatie van de Kanselarij een grondige voorafgaande studie uit te voeren in nauwe samenwerking met alle communicatieverantwoordelijken van de federale overheidsdiensten en instellingen. Een overkoepelend sturingscomité waarin ook de Gemeenschappen en de Gewesten vertegenwoordigd zijn, coördineert het project.”
Voor Roel Deseyn is dit alvast een goede stap. In Vlaanderen en Wallonië bestaan al geruime tijd infolijnen. Zij zouden moeten gemandateerd worden om ook vanuit de federale overheid informatie aan te leveren aan burgers en bedrijven. Als de overheid haar back office goed organiseert, dan volstaat het dat burgers slechts naar één nummer bellen om geholpen te worden. Er moet daarvoor geen nieuw nummer gecreëerd worden, dat zou alleen maar verwarrend werken.
De overheid van de toekomst is er één die redeneert vanuit het standpunt van de burger en zijn belangen.