Kamerleden Nahima Lanjri en Steven Matheï (CD&V) hebben een wetsvoorstel ingediend dat het fiscaal voordeliger maakt voor bedrijven om zelf kinderopvang te voorzien. Deze fiscale stimulus biedt een antwoord op de grote vraag van ouders naar kinderopvang.
Nahima Lanjri heeft een wetsvoorstel ingediend dat het fiscaal voordeliger maakt voor bedrijven om zelf kinderopvang te voorzien. Bedrijven die kinderopvang organiseren kunnen uitgaven dan aftrekken als beroepskost met een tarief dat verhoogd wordt van 100% naar 120%. Het gaat hierbij bijvoorbeeld over de kosten van aangepaste infrastructuur, het installeren van sanitair of de aankoop van bedden.
Het voorstel verruimt ook het toepassingsgebied, dat niet langer beperkt blijft tot dagopvang. Ook de kinderopvang op schoolvrije momenten zou eronder vallen, voor kinderen van 3 tot 12, bijvoorbeeld tijdens schoolvakanties.
Nahima Lanjri (CD&V): “Als gezinspartij streeft CD&V naar toegankelijke en betaalbare kinderopvang. Dit voorstel is een win-win voor ouders én bedrijven. Bedrijven genieten een fiscaal voordeel wanneer zij kinderopvang voorzien. Ouders vinden makkelijker de weg naar de arbeidsmarkt, als ze kunnen rekenen op betaalbare kinderopvang, en winnen in levenskwaliteit.”
Lanjri vraagt met dit voorstel ook aandacht voor alleenstaande ouders. “Alleenstaande ouders zijn een vaak vergeten, kwetsbare groep in de samenleving. Uit armoedeonderzoek blijkt dat bijna 40% van hen onder de armoedegrens leeft. Laat het net deze groep zijn die ook het meest nood heeft aan kinderopvang om gezin en werk te combineren. Alleenstaande vrouwen worden immers dubbel geraakt wanneer hier gebrek aan is. Het vormt voor hen een extra barrière om deel te nemen aan de arbeidsmarkt,” aldus de Antwerpse politica.
Bovendien zorgt het voorstel voor meer levenskwaliteit bij werknemers. “Een meer toegankelijke kinderopvang zorgt voor een betere balans tussen werk en gezin. Ouders hebben zo meer tijd voor hun kind en verliezen minder tijd met verplaatsingen,” aldus Lanjri.
Veel vraag naar kinderopvangplaatsen
De vraag naar kinderopvangplaatsen is al jaren groter dan het aanbod. Nochtans bestaan er tal van publieke en private kinderopvanginitiatieven waarbij men kan kiezen voor groepsopvang in kleine of grotere crèches of opvang door onthaalouders. Het is ook positief dat intussen ook heel wat bedrijven zelf kinderopvang organiseren. Vaak niet alleen voor de eigen werknemers, maar ook voor ouders die in de buurt wonen of werken. Sommigen werkgevers, zoals bv. BOSS Paints, organiseren enkel opvang tijdens schoolvakanties. Andere werkgevers, waaronder heel wat ziekenhuizen, bieden ook dagopvang aan voor baby’s en peuters (-3 jaar). Desondanks blijft de vraag naar bijkomende kinderopvang groot.
Verfproducent BOSS paints organiseert al 10 jaar lang kinderopvang tijdens de zomer
Verfproducent BOSS Paints organiseert al tien jaar zomeropvang op kantoor om tijdens deze drukke periode de zorg van ouders voor hun kinderen te verlichten. Voor deze zomeropvang werken zij jaarlijks samen met Infano. “We krijgen heel positieve feedback over dit project. Werknemers vragen al vrij vroeg op het jaar: ‘wanneer gaat de zomeropvang door?’” zegt Barbara Mahieu van BOSS paints.
Heel wat werknemers maken gebruik van deze zomeropvang. Dagelijks vangt het bedrijf 25 kinderen op tijdens de zomerperiode. Voor BOSS paints is het enorm druk in de zomermaanden door vele bestellingen. Het bedrijf blijft dus de hele zomer door open. De kinderopvang biedt een welgekomen steun voor de werknemers.