CD&V wil assistentieaanvraag in grote stations reduceren tot 1 uur
17-06-2015
In de Kamercommissie Infrastructuur werd vandaag een resolutie unaniem goedgekeurd voor de verbetering van treinvervoer voor reizigers met een beperkte mobiliteit. Initiatiefnemer Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) legt uit: ‘Op dit moment moeten reizigers met beperkte mobiliteit hun assistentieaanvraag 24 uur op voorhand aanvragen. De Kamer vraagt nu om die assistentieaanvraag te reduceren tot 1 uur in stations waar permanent voldoende personeel aanwezig is.’
Treinreizigers met een beperkte mobiliteit ondervinden regelmatig ongemakken bij het nemen van de trein. Enkele voorbeelden zijn het aanvragen van assistentie, onaangepaste treinstellen en stations, hoge opstappen,… Jef Van den Bergh: ‘Met deze resolutie vragen we extra aandacht voor deze reizigers. Een belangrijke vraag is om de assistentieaanvraag in grote stations te verminderen tot één uur. Dat moet ervoor zorgen dat ook reizigers met een beperkte mobiliteit spontaan een uitstap kunnen doen met de trein. In grote stations moet het toch mogelijk zijn om assistentie in een uur georganiseerd te krijgen.’
Er zijn de laatste jaren al veel inspanningen gebeurd om stations toegankelijker te maken, maar de besparingen bij de NMBS mogen de doelstellingen inzake toegankelijkheid niet ondermijnen. ‘Het plan om stations toegankelijk te maken door onder andere perrons te verhogen en aanduidingen voor blinden aan te brengen willen we handhaven. Ook bij aanbestedingen voor nieuwe treinstellen moeten voldoende ambitieuze voorwaarden gesteld worden naar toegankelijkheid.’, aldus Van den Bergh.
Daarboven wil het parlement dat de NMSB nagaat welke problemen reizigers met een beperkte mobiliteit ondervinden bij het gebruik van de ticketautomaten. Van den Bergh: ‘Indien nodig moet de NMBS maatregelen nemen om die te verhelpen. Dat kan bijvoorbeeld door deze mensen vrij te stellen van het tarief dat je extra moet betalen als je een ticket koopt in de trein.’