• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedenisCD&V als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

CD&V-visienota fundament voor conceptnota basismobiliteit

18-12-2015

Thema's: Mobiliteit

Performant openbaar vervoer is een cruciaal element in de strategie om koning auto terug te dringen. Daarom keurde de Vlaamse Regering vandaag de conceptnota basisbereikbaarheid goed. Met basisbereikbaarheid wil Vlaanderen haar stads- en streekvervoer op een nieuwe leest schoeien.  Door efficiëntiewinsten moet een kwalitatief beter aanbod worden gerealiseerd, zodat het aandeel openbaar vervoer in onze verplaatsingen effectief toeneemt. Daardoor garanderen we een betere bereikbaarheid  van bedrijventerreinen, scholen, ziekenhuizen, … voor alle typen van reizigers tegen een betaalbare prijs.

Het decreet basismobiliteit nam het vertrek als uitgangspunt. Het stipuleerde dat iedereen op wandelafstand (750m/500m) van zijn woning een bushalte moest hebben. Dit leidde tot langzame kronkelende buslijnen door elk gehucht. Meer mensen namen weliswaar de bus, maar het aandeel openbaar vervoer in het totaal aantal verplaatsingen (dat ook steeg)  nam niet toe. Van de beoogde modal shift was dus geen sprake.

Met basisbereikbaarheid wordt de bestemming het uitgangspunt om de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer te vergroten. De vraag luidt dus niet langer: “Waar ontbreken nog bushaltes?” Ze wordt: “Hoe stemmen we collectieve vervoersmiddelen op elkaar af zodat mensen op de meest snelle en comfortabele manier op hun bestemming geraken?”
Daarvoor wordt  een hiërarchisch gestructureerd net uitgebouwd: een snel en efficiënt Kernnet, een daarop aantakkend aanvullend net en vervoer op maat voor de spreekwoordelijke first of last mile. 

CD&V vatte enkele maanden geleden haar insteek basisbereikbaarheid in een visienota. Een insteek die èn het openbaar vervoer op het kernnet versterkt, én een goede oplossing biedt voor de vervoersvragen in moeilijker te ontsluiten gebieden. De oplossingen die CD&V naar voor schoof werden behandeld tijdens de vele hoorzittingen in het Vlaams Parlement.
Met de vandaag goedgekeurde conceptnota bewijst de Vlaamse Regering ernstig rekening te houden met de visienota en de bevindingen die voortvloeiden uit de hoorzittingen.  
 
We vroegen:

  • een hiërarchisch net (check),
  • De Lijn als interne operator voor kern- en aanvullend net (check),
  • een vervoersregio als neutrale mobiliteitsmakelaar (check),
  • een geleidelijke transitie (check),
  • een correcte tarifering met sociale diversificatie (check).


De conceptnota bevestigt de rol van Vlaamse vervoersmaatschappij De lijn als interne operator voor het kernnet en het aanvullend net. Wel zullen de knooppunten op die netten veel multimodaler moeten ingericht worden. Het vervoer op maat biedt dan weer de mogelijkheid om verschillende transportmiddelen te benutten om op de individuele vervoersvraag in te gaan.

De 13 bestaande vervoersregio’s – clusters van gemeenten samengesteld op basis van reële en potentiële vervoersstromen – worden het niveau dat beslist over en uitvoering geven aan dit vervoer op maat. Daarnaast zullen de vervoerregio’s ook zeer nauw betrokken worden bij het aanvullend net en advies kunnen geven over het kernnet. 

3 vervoersregio’s zullen als pilootprojecten fungeren: Mechelen, Aalst en Oostende-Westhoek. De 3 onderling sterk verschillende regio’s zullen ook elk andere concrete leer- en aandachtspunten aan het licht brengen. De problematiek in de Westhoek is nu eenmaal heel anders dan de uitdagingen in het veel meer verstedelijkte gebied rond bijvoorbeeld Mechelen. De ervaringen in deze regio’s zullen leiden tot concrete criteria om het onderscheid tussen de verschillende netten scherp af te lijnen.

  • Mobiliteit
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden
  • ZUURSTOF

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • CD&V als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord