• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

20 november 2021

CD&V wil Vlaamse mediabedrijven wapenen voor de toekomst

Thema: Media

Beleidsniveau: Vlaanderen

Lees voor

Net zoals heel veel sectoren zijn er binnen het medialandschap heel wat veranderingen aan de gang. Het mediagebruik van de kijker, de luisteraar, de lezer is al lang niet meer wat het vroeger was. We kijken naar het nieuws wanneer we dat zelf willen. We lezen de hele dag door digitaal krantenartikels. Daarenboven worden we meer en meer geconfronteerd met fake news. Innovatie is ook hier niet meer weg te denken. De Vlaams ministers van Innovatie Hilde Crevits en Media Benjamin Dalle geven mediabedrijven de kans om innovatieprojecten in te dienen en samen te werken met Vlaamse spelers en kenniscentra, om hun Europese toppositie te behouden én versterken.

Vlaams minister van Media Benjamin Dalle: "We staan op een historisch moment voor de mediasector. Hoewel onze mediabedrijven behoren tot de top in Europa, worden we geconfronteerd met nieuwe spelers die het verdienmodel stevig onder druk zetten. Net daarom is het zo belangrijk om onszelf te blijven uitvinden. Nieuwe technologie en innovatie bieden ongelofelijke mogelijkheden om de mediaervaring naar nieuwe dimensies te brengen. We kunnen dit alleen samen: net daarom is deze projectoproepen zo belangrijk. Ik kijk uit naar de boeiende en vernieuwende projecten.”

“We willen dat de mediasector ook de komende jaren stevig stand houdt en lanceren daarom een oproep waarbij Vlaamse mediabedrijven een innovatieproject kunnen indienen. Denk aan het mediagebruik, artificiële intelligentie en de strijd tegen fake news. De Vlaamse media moeten nog meer dan vandaag kunnen aantonen wat juist is en wat nit, maar moeten ook verdere digitalisering kunnen doorvoeren om hun toppositie in Europa te behouden”, aldus Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits.

Hilde Crevits en Benjamin Dalle stellen een oproep open waar Vlaamse mediabedrijven, groot en klein, een projectaanvraag kunnen indienen om zich via onderzoek en innovatie te wapenen voor de toekomst. Een verandering in het medialandschap was al aan de gang op vlak van digitalisering en noden van het publiek, maar sinds de coronacrisis zijn nog meer mensen anders nieuws en media gaan volgen. Denk aan streaming en online nieuws, met toegenomen aandacht voor grote internationale spelers. Maar ook de stroom aan fake news lijkt voorlopig niet te stoppen.

Met de oproep willen de Vlaamse ministers iedereen in de sector weerbaarder maken, van productiehuizen, nieuwsredacties tot contentleveranciers. Enige voorwaarde is dat  ideeën en projecten passen binnen de diverse thematieken die mee antwoord bieden op de stijgende uitdagingen in de mediasector. Tevens wordt er samenwerking vereist, onderling en met kenniscentra.

Uitdagingen in de mediasector

Een eerste thema is het verbeteren van vindbaarheid en zichtbaarheid van Vlaamse mediacontent. Met andere woorden content beter bij de Vlaming krijgen door optimalisatie van datacaptatie en beter gebruik van algoritmes. Zo kunnen mediabedrijven een beter inzicht krijgen in  de voorkeuren van Vlaamse mediagebruikers.

Ook de ontwikkeling van nieuwe technologieën en digitale tools om de efficiëntie of kwaliteit van mediaproductie, opslag, distributie of waardecreatie te verhogen, komen in aanmerking.  Bijvoorbeeld door het gebruik van Virtual Reality of gametechnologieën om digitale ervaringen te verbeteren, maar ook gebruikt van AI en  text-to-speech horen hierbij.

Mediaplatformen van de toekomst die nieuwe vormen van journalistiek, storytelling of connectiviteit met het publiek stimuleren, vallen eveneens binnen dit kader, net zoals innovatieve 5G-toepassingen voor de mediasector. En er is dus ook de strijd tegen desinformatie of ‘fake news’.

Samenwerking met kennisinstellingen

De goedgekeurde projecten zullen steun krijgen van kennisinstellingen als imec, die vanuit hun invalshoek in begeleiding zullen voorzien. Zo helpt imec momenteel al mee aan een programma op basis van artificiële intelligentie dat prestaties meet van atleten met sensoren voor tijdens sportverslaggeving en een tool voor nieuwsredacties om polarisaties op hun sociale media snel te detecteren. Voor deze oproep wordt 5 miljoen euro uitgetrokken. Het maakt deel uit van het medialuik van 35 miljoen euro in het relanceplan van de Vlaamse regering om de mediasector te ondersteunen na de coronacrisis.

  • Media
Lees de reacties ()

Benjamin Dalle

Hilde Crevits

      Schrijf je in op onze nieuwsbrief

      Snel naar

      • Ons verhaal
      • Standpunten
      • Geschiedenis
      • CD&V als beweging
      • Onze mensen
      • Europese Volkspartij
      • Privacyverklaring

      Jouw CD&V

      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • Senioren
      • De vereniging
      • Netwerken
      • Lokale afdelingen

      Politiek

      • Onze visie
      • Federaal regeerakkoord 2020
      • Lid worden

      Contacteer

      CD&V
      Wetstraat 89
      1040 Brussel

      info@cdenv.be
      02/238 38 11

      • Sitemap

      Doe mee

      • Agenda
      • Jobs
      • Word lid
      Schrijf je in op onze nieuwsbrief
      • Home
      • Actua
      • Visie
        • Visie
        • Onderwijs
        • Gezondheidszorg
        • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
        • Economie, werk & ondernemen
        • Cultuur
        • Fiscaliteit & begroting
        • Asiel, Migratie & Integratie
        • Justitie
        • Mobiliteit
        • Ethiek & zingeving
        • Gelijke kansen & diversiteit
        • Veiligheid
        • Landbouw, visserij & platteland
        • Staatshervorming & democratie
        • Buitenlands beleid
        • Onze andere standpunten
        • Lokaal
        • Provinciaal
        • Vlaanderen
        • Brussel
        • Federaal
        • Europa
        • Vraag en antwoord
        • Cijfer
        • Opinie
        • Standpunt
      • Wie zijn we
        • Wie zijn we
        • Ons verhaal
        • Geschiedenis
        • Lokale afdelingen
        • Wetstraat 89
          • Wetstraat 89
          • Onze medewerkers
          • Vereniging van CD&V-raadsleden
          • Netwerken
        • cd&v als beweging
        • Doe mee
          • Doe mee
          • Vacatures
          • Lid worden
          • Stages
        • Geledingen
          • Geledingen
          • JONGCD&V
          • Vrouw & Maatschappij
          • CD&V Senioren
        • CD&V als politieke partij
          • CD&V als politieke partij
          • Ministers en staatssecretarissen
          • Senaat
          • Brussels Parlement
          • Europees Parlement
          • Vlaams Parlement
          • De Kamer
      • Kalender
      • Contact
      • Word lid
      ×

      Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

      Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

      Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

      Akkoord
      Noodzakelijke cookies
      Wijzig instellingen
      Akkoord
      Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
      Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
      Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
      De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
      Terug Akkoord