Bij het begin van het academiejaar 2018-2019 waren er maar liefst 10.170 studenten die geen einddiploma op zak hadden en onvoldoende leerkrediet hadden om het jaar te starten. Dat is 52% meer dan vijf jaar geleden. Vlaams parlementslid Brecht Warnez pleit voor snellere ingrepen: “We moeten bij het begin van hun studies studenten sneller heroriënteren. Nu kunnen studenten te lang aanmodderen om dan pas na twee of drie jaar te merken bij het tekort van hun leerkrediet dat hun studiekeuze niet goed was.”
Om een academiejaar te starten moet een student voldoende ‘leerkrediet’ hebben. Als een student gedurende zijn studies te vaak niet slaagt, kan hij of zij onvoldoende leerkrediet hebben. In vijf jaar tijd is dat aantal met 52% gestegen. Vlaams Parlementslid Brecht Warnez vroeg deze cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts.
Evaluatie nodig van leerkredietsysteem
Sinds 2008 krijgen studenten bij de inschrijving in het hoger onderwijs in Vlaanderen een leerkrediet van 140 studiepunten. Om te starten aan een volledig academiejaar zet een student 60 studiepunten in. Als de student slaagt, krijgt hij of zij de studiepunten terug. Bij het niet-slagen na twee zittijden, verliest een student met andere woorden leerkrediet.
De universiteit of hogeschool kan een student weigeren of verhoogd inschrijvingsgeld vragen als die geen of te weinig leerkrediet heeft overgehouden. Er zijn geen cijfers bekend bij de minister over het effectief aantal geweigerde studenten.
“De bedoeling van het leerkrediet was om studenten te stimuleren om een bewuste studiekeuze te maken en de hogeschool of universiteit aan te sporen de studievoortgang te bewaken”, legt Brecht Warnez uit. Nu blijkt dat steeds meer studenten pas na enkele jaren merken dat zij niet de meeste gepaste richting kozen. Het parlementslid vindt het daarom tijd voor een evaluatie en bijsturingen.
Verhogen van studie-efficiëntie
“De studie-efficiëntie moet absoluut omhoog. De verloren jaren van deze studenten kosten de overheid, de ouders én de studenten zelf tijd en geld. We moeten meer inzetten op heroriëntering bij het begin van hun studietraject”, vertelt Brecht Warnez.
Bepaalde universiteiten en hogescholen zochten zelf al oplossingen. Zo lanceerde de KUL recent een mijlpalensysteem waarbij de minst scorende studenten al na één jaar naar een andere, beter gepaste studierichting worden geleid. “We moeten leren van die universiteiten en hogescholen. Hun ervaringen en die van de studenten moeten we samenbrengen om studenten sterker te maken en het aanmodderen tegen te gaan”, besluit Brecht Warnez.
In 2018 konden principieel 10.170 studenten het academiejaar niet starten omdat hun leerkrediet opwas. Dat is 52% meer dan vijf jaar geleden.
— Brecht Warnez (@bwarnez) September 8, 2020
In @HLN en @DeMorgen pleit ik vandaag voor een evaluatie van het systeem om studenten sneller te heroriënteren.https://t.co/IHLxmW3ya4