• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

14 september 2020

CD&V wil een aantrekkelijker en flexibeler mobiliteitsbudget

Thema: Mobiliteit

Beleidsniveau: Federaal

Lees voor

Meer dan een jaar geleden werd het mobiliteitsbudget ingevoerd. Met dit virtueel budget kunnen werknemers zelf kiezen uit een waaier aan vervoersmodi om zich van en naar het werk te verplaatsen. De opstart in 2019 was eerder aarzelend, met slechts 242 werknemers die als early adopters intekenden voor het mobiliteitsbudget. Om dat aantal omhoog te krijgen wil CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, samen met zijn collega Steven Matheï, het mobiliteitsbudget verder vereenvoudigen en uitbreiden: “Het mobiliteitsbudget moet werknemers nog meer stimuleren om voor duurzaam woon-werkverkeer te kiezen. Uit de praktijkervaring detecteerden we nog enkele hindernissen. Die werken we nu weg met ons wetsvoorstel.”

Het mobiliteitsbudget bestaat nu meer dan een jaar, maar het gebruik ervan is al bij al nog vrij beperkt. “Toch merken we duidelijk dat er veel vraag en interesse is bij werknemers. Dat krijgen we te horen van bedrijven en sociale secretariaten. Daarnaast stellen vele werknemers vragen op het online platform voor het mobiliteitsbudget. Steeds dezelfde bezwaren duiken op en die willen wij nu aanpakken met ons wetsvoorstel”, verduidelijkt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh.

CD&V wil het mobiliteitsbudget flexibeler en aantrekkelijker maken. “Deze maatregelen moeten het mobiliteitsbudget een boost geven. Werknemers zullen doordachter omgaan met hun mobiliteit, met een duurzamere mobiliteit tot gevolg. Een win-win-situatie voor alle partijen”, zegt Jef Van den Bergh.

Uitbreiding ‘duurzame modi’

Het doel van het mobiliteitsbudget is om werknemers voldoende flexibiliteit te geven in de keuze waarop zij hun mobiliteit organiseren. Het CD&V-voorstel breidt daarom de lijst ‘duurzame modi’ uit. Zo zou de nieuwe regeling de parkeerkosten gekoppeld aan openbaar vervoer en de voetgangerspremie toevoegen aan de lijst ‘duurzame modi’. 

Heel wat werknemers nemen eerst de auto om naar de halte of het station te rijden om daar dan over te stappen op de trein, tram of bus. De parkeerkosten worden dankzij het nieuwe wetsvoorstel meegenomen, zodat de hele verplaatsing gedekt wordt. Als werknemers voor hun eerste schakel al meteen moeten betalen bovenop hun mobiliteitsbudget, dan haken ze immers al snel af. Ook werknemers die hun voor- en/of na-traject te voet doen, kunnen hun kosten vergoed kunnen zien.

Uitbreiding huisvestingskosten

Het mobiliteitsbudget beschouwt dichtbij het werk wonen als een duurzame mobiliteitsoplossing. Momenteel kunnen werknemers enkel huisvestingskosten (hypotheek- of huurlasten) inbrengen als zij binnen een straal van 5km van hun werkplek wonen. Aangezien de afstand voor gemiddeld woon-werkverkeer 20 km bedraagt, wordt deze actieradius uitgebreid tot 10 km. Verder houdt het nieuwe voorstel ook rekening met kapitaalaflossingen en dus niet langer alleen met rente en huur.

Afschaffing wachttermijnen en functiecategorie

Het mobiliteitsbudget werd in het leven geroepen om een aantrekkelijk alternatief te vormen voor de salariswagen. “In de praktijk moeten werkgevers echter eerst een of meer salariswagens voorzien voor een ononderbroken periode van 36 maanden, vooraleer zij het mobiliteitsbudget kunnen invoeren in hun onderneming. De werknemer moet dus eerst met een bedrijfswagen hebben rondgereden om deze te kunnen inwisselen. Omdat dit duidelijk indruist tegen het doel van het mobiliteitsbudget, worden de wachttermijnen voor zowel werkgever als werknemer geschrapt”, vertelt Jef Van den Bergh.

“Het moet voor de werkgever ook gemakkelijker worden om in zijn bedrijfswagenbeleid in te schrijven wie van zijn werknemers al dan niet in aanmerking kan komen voor een bedrijfswagen – en daaraan gekoppeld een mobiliteitsbudget – zonder dat dit gekoppeld moet zijn aan een bepaalde functiecategorie”, aldus Van den Bergh.

Eenvoudigere berekening

Tot slot vereenvoudigt het wetsvoorstel de berekening van het mobiliteitsbudget via de TCO (total cost of ownership) en geeft het de Koning de bevoegdheid om een berekeningsformule vast te leggen en zo de administratieve last te beperken. Ook dienstverplaatsingen worden opgenomen in het mobiliteitsbudget, zodat dienstwagens eventueel geruild kunnen worden.

  • Mobiliteit
Lees de reacties ()

Jef Van den Bergh

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord