cd&v heeft er een lang vernieuwingstraject opzitten. Het “&NU”-congres vormt vandaag een belangrijke nieuwe stap, met als orgelpunt een nieuwe branding voor de partij.
Sinds het aantreden van voorzitter Joachim Coens in december 20219 werd hard gewerkt aan de partijvernieuwing. We kijken trots terug op een aantal belangrijke verwezenlijkingen:
- Een interne reorganisatie van het nationale partijsecretariaat, met een logische pijlerwerking
- Nieuwe besluitvormingsorganen, met een nieuwe partijraad en een nieuw partijbestuur, en nieuwe gezichten in beide organen, waardoor er nu veel jonge en lokale mensen mee kunnen beslissen over de toekomst van de partij
- Een vernieuwing van de statuten. Voor het eerst heeft cd&v nu een eigen artikel 1 dat de ideologie van de partij vastlegt
- Een inhoudelijk congres op basis van het Kerstmanifest met 142 nieuwe, heel concrete beleidsvoorstellen die uit de koker van onze leden komen. Zo kwamen we los van wollige congresteksten en brachten we ideeën van lokale mensen naar de nationale politiek.
Joachim Coens had ook de opdracht gekregen het partijverhaal te verduidelijken en een aantal duidelijke keuzes te maken. Ook dit is het afgelopen anderhalve jaar gebeurd. We hebben duidelijk beslist voor wie we aan politiek doen, met welke thema’s en in welke richting:
- cd&v doet aan politiek voor één doelgroep: de gewone mensen. Mensen die hun verantwoordelijkheid nemen door te werken of te zorgen voor anderen. Die een goed en eenvoudig leven leiden, zonder arrogantie of egotripperij. Geëngageerde mensen, jong en oud, die bekommerd zijn om wat er in de wereld gebeurt en respect hebben voor anderen.
- We kiezen we voor de drie belangrijkste thema’s waar deze mensen van wakker liggen: een deftig inkomen, een gezond leven en een veilige thuis.
- Op sociaaleconomisch vlak komen we op voor een zorgeloos leven voor gewone mensen. Wie werkt moet meer overhouden. De grootste winsten moeten meer bijdragen, zodat de lasten voor de gewone mensen verlaagd kunnen worden. Op sociaalcultureel vlak leggen we sterker de nadruk op tradities, waarden en normen.
Joachim Coens:
Als de christendemocratie bloedt, dan is het omdat de gewone mensen het moeilijk hebben. Willen we onze sociale roeping waarmaken, dan moeten we ook de middenklasse redden.
We behouden onze naam, maar verduidelijken onze nieuwe inhoudelijke koers door een slagzin die de essentie samenvat: “van en voor het volk”. Want we zijn ervan overtuigd dat er nood is aan een volkse centrumpartij, en dat niemand beter dan cd&v die rol kan trekken.
- Van het volk: Wij waren dé volkspartij en zullen dat volkse terug in de verf zetten. Met militanten en mandatarissen die tussen de mensen de stiel leerden. Het is daar waar en ons engagement begon. Omdat we zelf zorgers en familiemensen zijn, omdat we zelf van het volk zijn.
- Voor het volk: Wij waren en zijn de partij die het doet voor de gewone mensen. De partij van familie en thuis.
Als je je huis renoveert, dan past daar na de grote werken ook een mooie nieuwe gevel bij. Op dit &NU-feest presenteren we de nieuwe branding van onze partij:
- Een nieuw partijilogo, waarbij we onze klassieke ampersand inruilen voor een eigen, uniek “EN”-teken. Ons teken voor verbondenheid.
- Ons vertrouwde oranje behouden we. Maar we breiden het uit met verschillende nieuwe kleuren. Die staan symbool voor de nieuwe samenleving, die diverser is dan ooit.
- In onze foto’s kiezen we voor authenticiteit. We zijn de enige partij die voortaan met echte mensen en niet met fake stockfoto’s.
Echte verandering kan pas werken als iedereen er zijn schouders onder zet. Daarom organiseren we na vandaag uitbreekacties. We trekken met ons nieuwe materiaal doorheen Vlaanderen om ons nieuwe verhaal aan de afdelingen uit de doeken te doen. We gaan op stap in elke buurt, elke wijk, elke stad.
Joachim Coens:
Met ons verhaal, met onze keuze voor een volks centrum willen we de mensen terug wortels en vleugels geven: Een samenleving waarin we houvast vinden, en waar we geloven in wat mensen kunnen.
Bekijk de brandmovie hieronder:
Download hier de logo's: