De luchtkwaliteit in Brussel is één van de belangrijkste uitdagingen voor onze hoofdstad. De vele wagens in de stad zorgen ervoor dat de Brusselaars elke dag hoge concentraties fijn stof te verwerken krijgen. Recent raakte bekend dat het Brussels Hoofdstedelijke Gewest slechts 4 publieke laadpalen kent. CD&V wil met een ambitieus ‘elektrificatieplan’ hier iets aan doen. Het plan wil zowel een publiek basisaanbod als investeringen in de privé stimuleren. Om elektrische voertuigen betaalbaar te maken voorziet CD&V in een hervorming van de fiscaliteit.
Vorige week raakte bekend dat Vlaanderen eind vorig jaar 3.047 laadpunten telde voor elektrische wagens. Het Brussels hoofdstedelijk gewest telt vandaag slechts 4 publieke laadpalen voor elektrische wagens. “Het is bijna niet te geloven,” vindt Benjamin Dalle, lijsttrekker voor het Vlaams Parlement voor CD&V, “Iedereen heeft de mond vol van het terugdringen van fijnstof en het realiseren van klimaatdoelstellingen, maar op het terrein wordt te weinig gerealiseerd om die doelstellingen te halen. Hoe kunnen we mensen stimuleren te investeren in elektrische voertuigen als de infrastructuur niet aanwezig is? Politici hebben de plicht om in een stedelijke context de nodige publieke infrastructuur te voorzien.”
Om dit te realiseren heeft CD&V nu een concreet plan uitgewerkt om het personenvervoer zo snel als mogelijk emissievrij te maken. Het plan wil zowel extra laadpalen als een interessante fiscale behandeling van elektrische voertuigen. “Willen we mensen overtuigen om te investeren in een elektrisch voertuig dan moet het in de eerste plaats betaalbaarder zijn en moet er ook voldoende infrastructuur aanwezig zijn. Daarom zet ons plan in op een dubbel spoor.”
Van 4 naar 4000 elektrische laadpalen in Brussel
Brussel is vandaag niet klaar voor de elektrische omwenteling. De hoofdstad van Europa telt vandaag slechts 4 publieke laadpalen. Dat is 1 publieke laadpaal voor 123.280 auto’s. Nochtans zal het gebruik van elektrische voertuigen de komende jaren significant stijgen. In het federaal energie pact heeft België er zich toe verbonden om tegen 2030 ten minste 1 publieke laadpaal te hebben voor 10 elektrische wagens. Het toekomstplan van Brussel gaat uit van 100 publieke laadpalen. De Brusselse minister van mobiliteit beloofde nog voor de paasvakantie 20 nieuwe laadpalen, na een vraag van Brussels fractieleider van CD&V, Paul Delva. Volgens de gegevens beschikbaar via de officiële website, charge.brussels, bleef dit bij een aankondiging.
Hoe dan ook moet er meer ambitie zijn volgens Dalle: “Een stad als Brugge, met 10 keer minder inwoners, wil tegen 2020 60 nieuwe laadpalen realiseren en heeft er vandaag al drie keer meer als Brussel. Brussel zou moeten een koppositie innemen, vandaag bengelen we achteraan het Belgische en Europese peloton.”
Nochtans lukt het in andere steden in Europa wel. Amsterdam telt vandaag bijna 4.000 laadpalen. Dat is ongeveer 15 laadpalen per 1000 wagens. Ook Vlaanderen investeert volop in nieuwe laadpalen en heeft ambitieuze doelstellingen; tegen eind 2020 wil men daar 5000 publieke laadpunten hebben.
Dat Brussel zo weinig investeert in publieke laadpalen valt volgens Benjamin Dalle moeilijk te begrijpen. “Publieke laadpunten zijn des te meer nodig in een stedelijke context. Mensen beschikken vaak niet over een eigen garage of parkeergelegenheid voor de deur. Daarenboven willen we de komende jaren het fijnstof drastisch terugdringen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat we vandaag slechts 4 oplaadpunten hebben, niet eens in het centrum van de stad.”
Meer laadpalen
Het CD&V-plan gaat uit van een evolutie van 4 naar 4000 laadpalen in Brussel:
- Publiek basisaanbod: 200 laadpalen in 2020
Er wordt een spoedoverleg ingepland met Sibelga en de 19 gemeenten om de 100 geplande laadpalen tegen het einde van het jaar te realiseren. Het basisaanbod wordt in 2020 verdubbeld tot 200 laadpalen.
Er moet ook worden geïnvesteerd in snelle laadpalen. - Privaat basisaanbod: 2.600 plaatsen
Brussel moet de handen in elkaar slaan met het bedrijfsleven om voldoende capaciteit te voorzien en ook die laadpunten integreren. Daarenboven moeten er eenvoudige formules komen om op de verschillende laadpunten op te laden. “Elektrische wagens worden stilaan betaalbaarder. Bij veel Brusselaars is er interesse in kleine en betaalbare elektrische voertuigen. Willen we dit stimuleren dan moet de infrastructuur aanwezig zijn. Enkel zo kunnen we effectief werk maken van meer propere lucht voor onze stad. Een absolute prioriteit,” aldus Brussels fractieleider Paul Delva. - Parkeerplaatsen supermarkten en andere ondernemingen: 1200 laadpalen in 2020
Er wordt na de vorming van de Brusselse regering onmiddellijk een overleg georganiseerd met de retailsector in Brussel om op alle parkeerplaatsen zeker gemiddeld vijf laadpalen te realiseren binnen de twee jaar. - Parkeerplaatsen in gebouwen: 1.400
In nieuwe of gerenoveerde gebouwen moeten laadpalen geplaatst worden.
Bij "niet-residentiële gebouwen" (winkels, kantoorgebouwen, ...), moet minstens 1 op de 10 parkeerplaatsen een laadpaal hebben.
Fiscale behandeling van emissievrije voertuigen
Dit kan door de hervorming van de autobelasting en een premie voor wie zijn oude wagen vervangt door een emissievrij exemplaar. Benjamin Dalle pleit ervoor om de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en Jaarlijkse Verkeersbelasting (JVB) te hervormen om ervoor te zorgen dat emissievrije wagens worden vrijgesteld, zoals in Vlaanderen is gebeurd.
Hij vraagt dat net zoals in Vlaanderen een premie wordt ingevoerd voor wie zijn oude wagen vervangt door een emissievrije wagen.
Meer info: www.benjamindalle.be