Cameranetwerk met nummerplaatherkenning in Brecht & Brasschaat
16-10-2013
Slimme camera’s zorgen voor trajectcontrole op gewestwegen
In Brecht is het allereerste project geopend van de opdrachtencentrale nummerplaatherkenning. Een tiental sites op gewestwegen in Brecht en Brasschaat werden telkens met 2 nummerplaatherkenningscamera’s uitgerust, om onder meer trajectcontrole toe te passen. Steden, gemeenten en politiezones kunnen die camera’s via het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) via de opdrachtencentrale kopen. Die camera’s bieden, al dan niet in combinatie met andere technologieën, heel wat toepassingsmogelijkheden. Via de opdrachtencentrale wordt gestreefd naar eenvormigheid, zodat de systemen van alle partners met elkaar kunnen communiceren. Momenteel worden nog twee nieuwe projecten voorbereid.
ANPR: automatic numberplaterecognition
ANPR-camera's zijn automatische nummerplaatherkenningscamera’s die alle voorbijrijdende voertuigen registreren. Heel wat toepassingen maken gebruik van deze technologie. Dit gaat van trajectcontrole over vrachtwagensluis tot het opsporen van geseinde voertuigen. Dergelijke systemen bewijzen hun maatschappelijk nut op het vlak van de verkeersveiligheid en de verkeershandhaving in het bijzonder en voor de preventie en de bestrijding van criminaliteit. De verwerking van de geregistreerde gegevens gebeurt in centrale systemen per politiezone, die onderling met elkaar kunnen communiceren.
Opdrachtencentrale: uniformiteit en kostenbesparend
Voor Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits is verkeersveiligheid een duidelijke prioriteit. Vaste camera’s met nummerplaatherkenning bieden heel wat mogelijkheden naar meer verkeersveiligheid en -leefbaarheid. Op verschillende plaatsen in Vlaanderen hebben gemeenten of politiezones al camera’s geplaatst. Die zijn niet altijd compatibel met elkaar.
Daarom werd een opdrachtencentrale in de markt geplaatst voor de levering, de plaatsing en het onderhoud (inclusief software) van vaste ANPR-camera’s. Een opdrachtencentrale is een innovatieve overheidsopdracht. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is de aanbestedende overheid, die haar know-how ter beschikking stelt. Belgacom NV is de leverancier. De geïnteresseerde politiezones, steden en gemeenten in het Vlaams Gewest kunnen er gebruik van maken door op te treden als bestellende overheid.
De opdrachtencentrale heeft tot doel de uniformiteit van dergelijke apparatuur te vergroten binnen het Vlaamse Gewest en op die manier systemen neer te zetten die compatibel en dus intelligent zijn. Op verschillende plaatsen in Vlaanderen hebben politiezones, steden en gemeenten of het Agentschap Wegen en Verkeer al camera’s geplaatst. Via deze opdrachtencentrale wordt er voor gezorgd dat ze in de toekomst met elkaar kunnen communiceren. Ook de data van bestaande nummerplaatherkenningscamera’s zullen hier maximaal in geïntegreerd worden.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “Door gebruik te maken van ANPR-camera’s kunnen we onze wegen en dorpskernen verkeersveiliger en leefbaarder maken, onder meer via trajectcontrole en vrachtwagensluizen op de gewestwegen. Vlaanderen biedt steden en gemeenten nu de kans om via het Agentschap Wegen en Verkeer camera’s aan te kopen. Voordeel is dat ze compatibel zijn en dat de kostprijs lager zal liggen. Dit is een voorbeeld van efficiëntie en ook van een goede samenwerking in het belang van de verkeersveiligheid.“
Mogelijke functionaliteiten
Op basis van een bevraging van de behoeften bij de geïnteresseerde politiezones, steden en gemeenten werden een aantal mogelijke functies gedetecteerd. Afhankelijk van de lokale behoeften en de budgettaire mogelijkheden van de bestellende overheid kunnen de functies van beschikbare modules aangekocht worden. Het gaat om (1) verkeershandhaving, (2) verkeerskundige beeldvorming, (3) politionele offline data-analyse en (4) listings.
1. Verkeershandhaving
Om het verkeer veiliger te maken, kan het ANPR-systeem in combinatie met de andere technologieën bijdragen aan:
Snelheidshandhaving door middel van trajectcontrole: De punctuele snelheidscontroles kunnen door dit systeem worden aangevuld met trajectcontrole zodat de gemiddelde snelheid over een welbepaald traject wordt bewaakt. Op die manier zal de gedragswijziging van automobilisten zich niet beperken tot de directe omgeving van een flitspaal, maar zal de verkeersveiligheid over een langer traject gegarandeerd worden.
Het creëren van een vrachtwagensluis: Het ANPR-systeem kan in combinatie met bijvoorbeeld een hoogtesensor nagaan of vrachtwagens het stadscentrum doorkruisen om te laden en/of te lossen, dan wel om een kortere afstand te nemen in de hoop op tijdswinst. In dit laatste geval is er sprake van sluipverkeer en kan er worden geverbaliseerd.
Het verrichten van toegangscontrole: Sommige straten zijn enkel toegankelijk voor bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Door het ANPR-systeem te koppelen aan een zogenaamde white list, een lijst met de kentekens van alle voertuigen die daar wél mogen passeren, is het mogelijk alle andere voertuigen te verbaliseren en, net zoals bij de andere systemen, de objectieve pakkans te verhogen.
2. Verkeerskundige beeldvorming
Naast handhaving om de verkeersveiligheid te verhogen, is een goede analyse belangrijk met het oog op een doelgericht beleid (aanleg parkings, ingebruikname spitsstrook, verlengen afritten, mobiliteitsbeleid, …) en het verstrekken van realtime verkeersinformatie. Het ANPR-systeem laat toe om reistijden in kaart te brengen, tellingen te verrichten, herkomst en bestemming na te gaan, de bezettingsgraad te bepalen en dat alles te exporteren in een GIS-toepassing (geolocatie). Het levert heel veel statistische data die gebruikt kunnen worden om bepaalde beslissingen te nemen.
3. Politionele offline data-analyse
De verzamelde gegevens (data en beelden) blijven gedurende 30 dagen beschikbaar voor de bevoegde diensten. Daardoor kunnen deze diensten opzoekingen verrichten via eenvoudige bevragingen of nazicht van bestaande beelden. De gegevens kunnen eveneens worden gebruikt om o.m. politionele beeldvorming toe te laten, bijvoorbeeld in het kader van de rondtrekkende dadergroeperingen of ernstige geweldsdelicten. Ook voor de aanpak van ladingsdiefstallen op parkings nabij de autosnelwegen, kunnen data gebruikt worden om vrachtwagenparkings volgens de vigerende normen beter te beveiligen.
4. Listings
Om toe te laten dat het systeem “op zoek gaat” naar inbreuken en overtredingen, is het noodzakelijk om het systeem te koppelen aan lijsten. Deze zogenaamde black lists bevatten gegevens over bijvoorbeeld de betaling van de Vlaamse verkeersbelasting, geseinde en gestolen voertuigen, de niet-verzekerde voertuigen,…
Eerste project: Trajectcontrole op gewestwegen in Brecht en Brasschaat
Het eerste project dat via de opdrachtencentrale werd gerealiseerd is de uitrusting van een tiental sites in Brecht en Brasschaat met telkens twee nummerplaatherkenningscamera’s, waar onder meer trajectcontrole mee uitgeoefend kan worden. De volgende locaties werden, in nauwe samenwerking met de betrokken politiezones, geselecteerd:
Brasschaat: Sint-Jobsesteenweg (N117) thv Papestraat (thv complex St-Job in’t Goor)
Brasschaat: Sint-Jobsesteenweg (N117) thv rotonde met Brechtsebaan
Brasschaat: Brechtsebaan (vlakbij rotonde met Sint-Jobsesteenweg)
Brecht: Beukenlei (N117) thv Kievitlaan (thv complex St Job in’tGoor)
Brecht: Schotensteenweg (N115) thv Laaglandlaan
Brecht: Schotensteenweg (N115) thv Andrelaan
Brecht: Schotensteenweg (N115) tussen Kappelstraat en Krekelbergstraat
Brecht: Papbosstraat (N133) thv van nieuwec omplex
Brecht: Veldstraat (N133) aan nieuwe rontonde
Brecht: Molenstraat (N115) thv Sterenhoven
Het nieuwe systeem werd zopas in gebruik genomen. De trajectcontrole zal begin november van start gaan na een inloopperiode van een aantal weken.
Op basis van hoge ongevallenstatistieken en op vraag van de betrokken politiezones worden de volgende locaties op korte termijn voorzien van ANPR-camera’s. Dit wordt momenteel voorbereid door AWV:
toegangscontrole op vrachtwagens en trajectcontrole in de Waaslandtunnel;
trajectcontrole op N12 tussen Schilde en Wijnegem in twee richtingen
Volgende stappen
Voortaan kunnen alle politiezones, steden en gemeenten bestellingen plaatsen via de opdrachtencentrale. Alle relevante info hierover is terug te vinden op http://www.wegenenverkeer.be/verkeer-en-mobiliteit/verkeershandhaving/anpr-netwerk.html. Verschillende lokale overheden hebben interesse getoond in de mogelijkheden om aan te kopen via de aankoopcentrale.
Het Agentschap Wegen en Verkeer is bereid om mee te financieren in de toepassing van trajectcontrole op gewestwegen. Investeren in snelheidshandhaving blijft belangrijk voor de verkeersveiligheid, daarbij wordt overgeschakeld van puntmetingen naar trajectmetingen.