• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Brusselse regering zet licht op groen voor MIVB-beheerscontract

21-02-2013

Op voorstel van Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Vervoer, heeft de Brusselse regering vandaag een akkoord bereikt over het nieuwe MIVB-beheerscontract voor de periode 2013-2017. "De rode draad in het beheerscontract is: 'meer én beter openbaar vervoer in Brussel’. We zetten dus niet enkel in op kwantiteit, maar ook op kwaliteit", stelt minister Brigitte Grouwels. Als voogdijminister van de MIVB zette ze vanmiddag de krijtlijnen van het nieuwe beheerscontract uiteen op een persbriefing. De integrale tekst van het beheerscontract wordt pas later vrijgegeven, op het ogenblik dat ook de beheersorganen van de MIVB hun goedkeuring hebben gegeven.
Het openbaar vervoer in Brussel staat voor enorme uitdagingen. Door een toename van de bevolking en van de tewerkstelling neemt het aantal reizigers jaar na jaar substantieel toe. Vorig jaar verzorgde de MIVB 350 miljoen ritten. Verwacht wordt dat dit aantal tegen 2016 zal stijgen tot 400 miljoen ritten en tegen 2025 zelfs tot 550 miljoen. Een kwalitatief hoogstaande dienstverlening aanbieden aan al deze reizigers, wordt de grote uitdaging voor de komende jaren.
Speerpunten beheerscontract
Het beheerscontract tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de MIVB formuleert alvast belangrijke antwoorden op bovenvermelde uitdagingen.
Enkele speerpunten uit de nieuwe beheersovereenkomst:
- Een kwalitatief openbaar vervoer beschikt over voldoende vervoerscapaciteit. De capaciteit van de MIVB moet de komende jaren fors omhoog. De totale vervoerscapaciteit dient volgens het beheerscontract tegen 2017 in globo verhoogd te zijn met 22,41 procent.
- Een kwalitatief openbaar vervoer moet ook meetbaar zijn. Een onafhankelijk organisme zal daarom toezicht houden op de kwaliteitscontrole van het MIVB-aanbod. Volgens het beheerscontract moet de MIVB minimaal de norm CEN 13816 halen. Het halen van deze norm is gekoppeld aan een bonus-malussysteem. Doet de MIVB slechter, wordt ze beboet, doet ze beter, krijgt ze een bonus.
- Een kwalitatief openbaar vervoer is een snel en regelmatig openbaar vervoer. Vandaar dat in het beheerscontract heel wat aandacht besteed wordt aan het Avanti-programma, een geheel van maatregelen om de commerciële snelheid en de regelmaat van trams en bussen op te voeren (het vroegere VICOM-programma). De gemiddelde klantsnelheid moet tegen 2017 20 kilometer per uur bedragen op een aantal ‘prioritaire’ bovengrondse lijnen en 15 km per uur op de andere lijnen.
- Een kwalitatief openbaar vervoer is een veilig openbaar vervoer. Naast de versterkte aanwezigheid van veiligheidspersoneel en politie op het terrein, zal er bijkomend geïnvesteerd worden in camerabewaking en alarmsystemen. Om de effecten van het veiligheidsbeleid te meten, zal er, bij het opstellen van de jaarlijkse tevredenheidsbarometer, voortaan ook gepeild worden naar het veiligheidsgevoel bij de gebruikers van het openbaar vervoer.
- Een kwalitatief openbaar vervoer is een duurzaam openbaar vervoer. Het voertuigenpark van de MIVB wordt daarom verder ‘vergroend’. Dit betekent dat de maatschappij vanaf 2015 afscheid zal nemen van de dieselbussen. De MIVB zal zo snel mogelijk een beslissing nemen over de technologie voor die propere bussen.
Investeringsprogramma
De MIVB krijgt van de Brusselse overheid jaarlijks een toelage voor exploitatie en investeringen. Die gewestelijke dotatie bedraagt voor 2013 566 miljoen euro.
Naast de ‘gewone’ investeringen, zijn er de ‘buitengewone’ investeringen, die op een alternatieve manier gefinancierd zullen worden. Het programma voor gewone en buitengewone investeringen samen bedraagt voor de periode 2013-2022 in totaal maar liefst 4,4 miljard euro.
De Brusselse regering heeft ook de mogelijkheid onderzocht om de MIVB te 'deconsolideren'. Dit zou betekenen dat de MIVB financieel een aparte entiteit wordt en uit de gewestbegroting wordt gelicht. Maar de regering heeft uiteindelijk geoordeeld dat de deconsolidatie een te groot financieel risico vormde voor de MIVB en uiteindelijk voor het gewest. Er komt dus geen zogenaamde ‘deconsolidatie’ van de maatschappij.
Blikvangers
Enkele blikvangers van het Investeringsprogramma:
Het Pulsar-programma voor de automatisering van de metrolijnen 1 en 5 (kostprijs: 650 miljoen euro);
De bouw van een nieuwe metrolijn van het Noord-station richting Schaarbeek en Evere, de zogenaamde Metro-Noord (kostprijs : 570 miljoen euro);
De bouw van een metro-, bus- en tramstelplaats op de Heizel in het kader van het Neo-project, de zogenaamde Heizel-stelplaats (kostprijs: 190 miljoen euro);
De renovatie van de metrostation: 250 miljoen euro, gespreid over 10 jaar.
Het Avanti-programma, het vroegere Vicom-programma, dat de commerciële snelheid van het openbaar vervoer moet verhogen, slorpt over tien jaar 211 miljoen euro aan investeringen op.
De vernieuwing en aanschaf van extra rollend materieel vergt over tien jaar 676 miljoen euro. Het gaat om bussen, trams en metrostellen (andere dan deze voor het automatiseringsproject Pulsar).
Bijkomend materieel vergt ook bijkomende stelplaatsen. De bouw van nieuwe depots vergt over tien jaar 237 miljoen euro (de bouw van de stelplaats op de Heyzel niet meegerekend).
Brussel wordt verder 'vertramd' met de vertramming van de huidige buslijn 71 (een project dat vervroegd en versneld gerealiseerd zal worden), de aanleg van een tramlijn naar Thurn & Tassis, de aanleg van tram 9 en de geplande verlenging van de tramlijnen 62 en 94.
Ook het project dat voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer moet zorgen in en rond het Centraal Station zal worden gerealiseerd, met dien verstande dat de tramlijn er in een eerste fase vervangen wordt door een aparte busbaan.
Al deze tramprojecten samen vergen over tien jaar een investering van om en bij de 175 miljoen euro.
Een ander project dat vanuit het oogpunt van de uitbreiding van de capaciteit erg belangrijk is, is het graven van een dubbele tram- en metrotunnel onder het Grondwetplein. Die metrotunnel is nodig willen we de premetro op de Noord-Zuid-as omvormen tot een echte metro. Met de nieuwe tramtunnel kan de doorstroming van de trams en dus de capaciteit van de tramlijnen aan het Zuidstation fel verbeterd worden. De kostprijs van dit project bedraagt 110 miljoen euro.
Brigitte Grouwels (CD&V), Brussels minister van Vervoer: "Ik ben ervan overtuigd dat we met dit nieuwe beheerscontract een nieuwe, betekenisvolle stap zetten in de richting van de zogenaamde modal shift, waarbij mensen de wagen inruilen voor het openbaar vervoer. We kunnen de automobilist ertoe bewegen zijn auto aan de kant te laten als we hem een volwaardig en kwalitatief hoogwaardig alternatief aanbieden, een alternatief dat snel is, veilig en comfortabel. Dit beheerscontract zal de aantrekkelijkheid en de aantrekkingskracht van tram, bus en metro verder verhogen, zodat ze uiteindelijk de toonaangevende vervoersmiddelen worden om zich in Brussel te verplaatsen."
 

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord