• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
Lees voor

Brusselse regering kiest tracé voor metro Noord

28-02-2013

Op voorstel van minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V), heeft de Brusselse regering vandaag het tracé gekozen voor de zogenaamde metro Noord, de verlenging van de Brusselse metro richting Schaarbeek en Evere. Gekozen werd voor het traject ‘Schaarbeek dichtbevolkte wijk’. Dit traject heeft het grootste reizigerspotentieel en is bovendien het kortste en dus goedkoopste van de drie onderzochte traject-varianten. De details van het traject en de precieze inplanting van de metrostations zal gebeuren na overleg met de gemeenten Schaarbeek en Evere. Het is de bedoeling in 2018 met de bouw van start te gaan. De ingebruikname is gepland voor 2022. Totale kostprijs: 570 miljoen euro.
De uitbreiding van de metro richting Noord is noodzakelijk om de groeiende vraag naar openbaar vervoer tussen het centrum van Brussel en het Noorden van het gewest op te vangen. Die vraag werd becijferd op meer dan 6.000 reizigers per uur, een aantal dat te hoog is om bediend te kunnen worden door betere bovengrondse tram- en busverbindingen. Ook een premetro kan deze reizigersaantallen niet aan. Uit de socio-economische studie die vorig najaar werd opgeleverd, blijkt dat een nieuwe premetrolijn Noord oververzadigd zou zijn van bij haar ingebruikname (ze zou namelijk meteen een bezettingsgraad hebben van 162 procent). Wat het soort metro betreft, verkiest de studie de automatische metro boven de manuele metro. De investeringskost is weliswaar licht hoger (+4,5 procent) , maar de snelheid, frequentie en capaciteit liggen hoger en dus zijn de exploitatiekosten lager.
De studie onderzocht drie mogelijke tracés, genoemd ‘Schaarbeek dichtbevolkte wijk’, ‘Station van Schaarbeek’ en ‘Louis Bertrand’ (zie bijgevoegd plannetje). De studie verkiest het eerste tracé omdat dit het grootste potentieel aan gebruikers en aan modal shift heeft. Het is dus het tracé dat de beste mobiliteitsoplossing aanbiedt.
De Brusselse regering schaart zich achter de keuze voor het tracé ‘Schaarbeek dichtbevolkte wijk’. Er komt wel nog overleg met de gemeenten Schaarbeek en Evere om het tracé in detail vast te leggen en ook om over de juiste inplanting van de stations te beslissen. De uitgevoerde studie houdt rekening met stations om de 700 meter. Ter vergelijking: in Parijs bedraagt de afstand tussen twee stations gemiddeld 1 km, maar in de bestaande Brusselse metro is dat gemiddeld nog geen 500 meter. De inplanting van de stations, zo besliste de Brusselse regering, moet zo gekozen worden dat er een optimale aansluiting is met de trein, tram en bus.
Het eindpunt van de nieuwe lijn ligt nog niet vast. Een mogelijkheid is Bordet. Maar ook het verder gelegen Haren wordt door de Brusselse regering expliciet als te onderzoeken mogelijkheid naar voor geschoven. Hier kan immers een multimodale pool gecreëerd worden met de spoorwegen (lijnen 26 en 36). Bovendien kan er eventueel een metrodepot ingeplant worden, grenzend aan de bestaande MIVB-site in Haren.
Het beginpunt van de nieuwe lijn is het Noordstation, waar de nieuwe lijn zal aansluiten op de noord-zuidverbinding van de MIVB. Dank zij een nieuwe dubbele tram- en metrotunnel onder het Grondwetplein zal ook op die noord-zuidverbinding tegen dan een metro kunnen rijden.
De timing dan. Dit en volgend jaar wordt het project verder technisch bestudeerd en wordt ook het stedenbouwkundige richtplan opgesteld. 2015 en 2016 zijn voorbehouden voor het behalen van een stedenbouwkundige en milieuvergunning. 2017 wordt het jaar van de aanbestedingen, zodat in 2018 met de bouw kan worden begonnen. Die bouw zal naar schatting vier jaar in beslag nemen. Als alles volgens plan verloopt moeten in de loop van 2022 de eerste metrostellen onder de straten en pleinen van Schaarbeek en Evere rijden.
Minister Brigitte Grouwels: “Met de keuze van een tracé heeft de Brusselse regering een nieuwe belangrijke stap gedaan in de realisatie van Metro Noord. De uitbreiding van de Brusselse metro is absoluut noodzakelijk willen we tegemoet komen aan de groeiende vraag naar openbaar vervoer.”
 

het rode tracé, ‘Schaarbeek dichtbevolkte wijk’, draagt de voorkeur weg van de Brusselse regering.

Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord