Brusselse regering akkoord met tram naar Thurn&Tassis en ‘vertramming’ lijn 71
18-07-2013
Op voorstel van Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels heeft de Brusselse ministerraad zich vandaag akkoord verklaard met de ‘vertramming’ van de huidige buslijn 71 tussen Delta en Naamsepoort. De Brusselse ministers gingen ook akkoord met de aanleg van een nieuwe tram die de site van Thurn&Tassis met het Noordstation verbindt. Bovendien gaat de Brusselse regering principieel akkoord om beide trajecten met elkaar te verbinden. Zo zal op termijn een nieuwe tramlijn ontstaan die het hele gewest diagonaal doorkruist en het noordwesten van het gewest (Bockstael) verbindt met het zuidoosten (Delta).
De realisatie van de drie projecten is opgenomen in het beheerscontract van de MIVB.
Minister Brigitte Grouwels: "De nieuwe tramprojecten komen tegemoet aan de stijgende vraag naar openbaar vervoer in ons Gewest, een gevolg van zowel de bevolkingstoename als de ontwikkeling van de zones Delta en Thurn & Tassis."
Vertramming’ lijn 71
De huidige buslijn 71 die door de drukke Elsensesteenweg in Elsene rijdt, heeft te kampen met tal van moeilijkheden. Deze lijn is de meest drukke lijn van het busnet, met meer dan 12.000 passagiers per dag per richting. Ondanks de hoge theoretische frequentie (om de 5 minuten), is de kwaliteit van deze lijn 71 door het drukke verkeer, het gebrek aan ruimte en het hoge aantal passagiers niet bevredigend. Des te hoger het aantal passagiers, des te meer tijd het vraagt om in en uit te stappen. In de toekomst zullen deze problemen nog verergeren, aangezien een verdere stijging van het aantal reizigers wordt verwacht.
Om aan deze problemen het hoofd te bieden, komt er een vertramming van lijn 71 tussen Delta en Naamsepoort. Deze nieuwe tramlijn wordt 5,9 kilometer lang, waarvan 3,5 kilometer aan nieuwe sporen aangelegd moet worden. Het centrale deel van de lijn tussen de haltes Flagey en ULB beschikt immers al over exploiteerbare tramsporen (Flageyplein, Guldensporenlaan, Renbaanlaan en Buyllaan). De eindhalte Delta wordt een intermodale uitwisselingsplaats met metro en GEN-halte Delta.
De totale kostprijs voor de vertramming wordt geraamd op ruim 54 miljoen euro. In dit bedrag is niet alleen de aanleg van de infrastructuur voor de tram begrepen maar ook de herinrichting van de wegen en openbare ruimte op het traject.
De aanvang van de werken voor het stuk tussen Delta en Naamsepoort is gepland voor 2015, de ingebruikname voor in de loop van 2017.
Minister van Vervoer Brigitte Grouwels: "De ‘vertramming’ van lijn 71 zal de gemeente Elsene een pak aantrekkelijker maken, zowel als plaats om te winkelen als om te wonen. De lijn verbindt de verschillende kernen van de gemeente. Het overgrote deel van de gebruikers van deze drukke lijn zijn trouwens inwoners van Elsene. De Elsensesteenweg zal als handelsstraat een heuse boost krijgen. En er zijn nog andere voordelen, zoals een lagere uitstoot van fijne stofdeeltjes, minder CO2 en minder geluidsoverlast, dankzij de nieuwste generatie tramstellen en tramrails."
Tram naar Thurn & Tassis
De site van Tour & Taxis is momenteel in volle ontwikkeling. Momenteel is ze met het openbaar vervoer enkel bereikbaar met de buslijnen 14, 57 en 88.
Om de ontwikkeling van deze site alle kansen te geven, komt er een tramlijn die vertrekt aan het Bockstaelplein en de site verbindt met het Noordstation.
Het Bockstaelplein heeft niet enkel een metro- en een GEN-station; op het plein zal er ook een aansluiting komen met de door De Lijn geplande interregionale tramlijn naar Boom.
De nieuwe tramlijn tussen Bockstael en het Noordstation wordt 3 km lang. De nieuwe Picardbrug, in het verlengde van de Picardstraat, zal voor de oversteek van het kanaal zorgen. Dit bouwwerk, kostprijs 8,8 miljoen euro, wordt gefinancierd door Beliris. Het hele project, brug inbegrepen, zal naar schatting 41 miljoen euro kosten. In dit bedrag is naast de aanleg van de traminfrastructuur ook de herinrichting van de wegen en openbare ruimte begrepen.
De bouw van de brug is gepland voor 2015. De andere werken starten in 2018. De indienstneming van deze lijn is voor in de loop van 2020.
Wat ten slotte de verbinding tussen beide trajecten betreft, in casu tussen het Noordstation en de Naamsepoort, krijgt de MIVB de opdracht de mogelijke tracés te onderzoeken.