Brussels Havenlaanproject: Woord houden
09-09-2011
De laatste weken staat de Havenlaan in het brandpunt van de Brusselse actualiteit. Het verhaal biedt een smeuïge cocktail waarin iedereen zijn eigen ingrediënt heeft gegoten: de ene wil de kasseien behouden, een andere vooral de platanen, nog iemand anders goochelt met een betonlaag die bij elke uitspraak met 10 cm verdikt en intussen al zeker één meter moet zijn en dan zijn er nog mensen die het eigenlijk allemaal niet veel kan schelen, maar die het gewoon leuk vinden om een CD&V-minister te bashen.
Wel, voor onze fractie is het genoeg geweest. Het project, waarover steeds in alle transparantie is gecommuniceerd en waarbij de échte buurtbewoners betrokken werden, is intussen al 3 keer goedgekeurd door een democratisch verkozen meerderheid in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, waaronder de laatste keer nauwelijks meer dan 1 jaar geleden. CD&V, OpenVLD, cdH, PS, sp.a EN ECOLO en Groen! gingen akkoord met de plannen.
U leest het goed: onze groene coalitiepartners keurden dit project mee goed. Wanneer in een regering een project mee goedgekeurd wordt, is respect voor het gegeven woord het minste dat we kunnen verwachten. Zijn alle projecten van bv. minister Huytebroeck het walhalla voor CD&V? Neen. Maken we daar groot misbaar van en desolidariseren we ons van onze – bij ons weten nog steeds – partner? Neen. Het gaat er bij ons dus niet in dat een coalitiepartner uit opportunisme en aangestoken door een protestbeweging van zogezegde buurtbewoners zijn woord niet houdt.
De massale reacties van Brusselaars die wél akkoord gaan met de heraanleg, worden bijna ostentatief genegeerd. Mails van ouders die blij zijn dat hun gehandicapt kind eindelijk zelfstandig richting centrum zal kunnen gaan, halen de krantenkolommen niet. Reacties van de Fietsersbond of TreinTramBus moeten het onderspit delven voor een protestbeweging die nog geen enkel haalbaar alternatief gaf. Sterker nog, door het parket in te schakelen, riskeren ze nog de technische koker onder de Havenlaan te laten schrappen. Deze koker bevat alle nutsleidingen en moet voorkomen dat de laan telkens opnieuw opengebroken zou moeten worden bij werken aan nutsvoorzieningen. Dit getuigt van een stuitend gebrek aan verantwoordelijkheidszin. Over nimby-gedrag kunnen we zelfs niet spreken, gezien er in de Havenlaan niemand woont…
De CD&V-fractie staat 100% achter de beslissingen die binnen de Brusselse meerderheid op voorstel van minister Grouwels genomen werden en kijkt uit naar een fraaie stadslaan met aparte fietspaden, een kwalitatief wegdek voor gemotoriseerd vervoer, een technische koker die overlast in de toekomst maximaal beperkt, het behoud van kasseien op de parkeerstroken EN een volledig vernieuwde bomenrij.
Politiek vergt moed – ook als het mediatiek soms moeilijker gaat. De overgrote meerderheid van de Brusselaars zal dit enkel waarderen.