BOB-campagne: wanneer gaan we het eindelijk leren?
29-11-2012
858 verkeersdoden in 2011. Meer nog dan in 2010 en dus mijlenver verwijderd van de doelstelling om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tegen 2020 te halveren. 1 op de 4 van deze ongevallen is te wijten aan rijden onder invloed van alcohol: 215 doden omdat men het niet kan laten te rijden met een glas teveel op. En nog steeds heeft men het niet begrepen. De reacties op de BOB-campagne liegen er niet om.
De komende BOB-campagne is het voorwerp van heel wat kritiek. Aangezien de jonge generatie bestuurders is opgegroeid met BOB, gooit het BIVV het over een andere boeg. Ze focust de campagne deze keer op de 40- tot 55-jarigen die ook vaak onder invloed rijden. De boze reacties op deze verschuiving tonen aan dat er onder deze categorie van bestuurders nog wel wat werk aan de winkel is. Restaurantbezoekers zouden zich laten afschrikken door de campagnes. Recepties worden verplaatst naar februari om de BOB-controles te omzeilen. Vakbondsafgevaardigde Rudy Callewaert van de politievakbond Sypoll spant de kroon. Hij stelt onomwonden dat op de verkeerde doelgroep wordt gemikt. Een doelgroep waar hij waarschijnlijk zelf toe behoort. Hij werpt zichzelf op als ervaringsdeskundige. Afgelopen week was hij nog op restaurantbezoek geweest waarbij hij twee glazen bier en één Irish coffee had gedronken. Dat hij daarmee waarschijnlijk positief zou blazen was voor hem geen probleem. Hij was immers niet dronken. Hét bewijs dat de verkeerde doelgroep wordt geviseerd. Het probleem zijn de jonge, roekeloze chauffeurs! De heer Callewaert is duidelijk niet op de hoogte van het feit dat van de bestuurders onder de 50 jaar de leeftijdsgroep van de 18 tot 24-jarigen de groep waarin procentueel gezien het minst aantal ongevallen onder invloed van alcohol gebeuren.
Diverse studies tonen aan dat alcohol reeds van lage promillage een negatieve impact heeft op de rijvaardigheid. Zowel inzake voertuigcontrole, als inzake waarneming en informatieverwerking, reactiesnelheid, aandachtigheid, risicowaarneming en regelconformiteit wordt het rijgedrag beperkt en dit reeds vanaf 0,3 pro mille. Voor de heer Callewaert is dit ongetwijfeld zever. Veertigers en vijftigers zijn alleen gezapige drinkers die voorzichtiger en trager gaan rijden als ze wat gedronken hebben.
CD&V–Kamerlid Jef Van den Bergh: “Wanneer gaan we het eindelijk leren? Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 25% van de Belgen dronken achter het stuur kruipt. Er zou maar één reactie op z’n plaats mogen zijn: verontwaardiging en boosheid. Maar neen, zelfs de afgevaardigde van de politievakbond – die normaal het goede voorbeeld zou moeten geven – vindt dat rijden met een glaasje teveel op moet kunnen. Er is nog een lange weg af te leggen. 250 000 BOB-controles alleen zullen niet volstaan.”