• Actua
  • Visie
      • Onderwijs
      • Gezondheidszorg
      • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
      • Economie, werk & ondernemen
      • Cultuur
      • Fiscaliteit & begroting
      • Asiel, Migratie & Integratie
      • Justitie
      • Mobiliteit
      • Ethiek & zingeving
      • Gelijke kansen & diversiteit
      • Veiligheid
      • Landbouw, visserij & platteland
      • Staatshervorming & democratie
      • Buitenlands beleid
      • Onze andere standpunten
    • Alle thema's
      • Lokaal
      • Provinciaal
      • Vlaanderen
      • Brussel
      • Federaal
      • Europa
    • Vragen en antwoorden
      • Vraag en antwoord
      • Cijfer
      • Opinie
      • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Ons verhaalGeschiedeniscd&v als bewegingLokale afdelingen
      CD&V als politieke partijMinisters en staatssecretarissenSenaatBrussels ParlementEuropees ParlementVlaams ParlementDe Kamer
      GeledingenJONGCD&VVrouw & MaatschappijCD&V SeniorenWetstraat 89Onze medewerkersVereniging van CD&V-raadsledenNetwerken
      Doe meeVacaturesLid wordenStages
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid

02 februari 2020

Blijvend investeren in dienstverlening voor personen met een handicap

Thema: Gezondheid-welzijn, Diversiteit & Gelijke kansen

Beleidsniveau: Federaal

Lees voor

Het actieplan van de Directie-Generaal Personen met een Handicap om zijn dienstverlening te verbeteren werpt zijn vruchten af. Uit een intern onderzoek blijkt dat de aanwerving van extra medewerkers een positief effect had op de verwerking van verschillende dossiers. Om de ingeslagen weg voort te zetten, pleiten de minister en de DG Handicap om blijvend te investeren in een slagkrachtige administratie ten dienste van personen met een handicap.

Nathalie Muylle: “De modernisering van de DG Handicap zet zich stevig door. De dienstverlening naar de personen met een handicap staat daarbij steeds op de eerste plaats. Zo zien we een significante verbetering in de bereikbaarheid van de administratie door de aanwerving van nieuwe calltakers. Niet alleen de dossierachterstand neemt af, ook het direct contact met de personen met een handicap gaat er sterk op vooruit. We willen daarom bekijken om in de toekomst bijkomende middelen vrij te maken om de dienstverlening blijvend te versterken.”

In 2019 werkte de DG Personen met een Handicap aan een actieplan om de kwaliteit van de dienstverlening voor personen met een handicap te verbeteren. Na een algemene evaluatie van dit actieplan zal er later dit jaar een update worden voorzien.

Positieve trends ingezet

De aanwerving van 21 medewerkers (calltakers) verbeterde de telefonische bereikbaarheid en was tegelijkertijd een hefboom voor andere acties en verbeteringen in de dienstverlening.

Van januari 2019 tot december 2019 werden deze positieve evoluties vastgesteld:

  • 85% van de aanvragen om tegemoetkoming worden nu afgerond binnen de 6 maanden, waar dit vroeger slechts 67% was.
  • 75% van de aanvragen voor parkeerkaarten worden nu afgerond binnen de 3 maanden, waar dit vroeger slechts 58% was.
  • 96% van de telefonische oproepen worden direct beantwoord, waar dit vroeger slechts 30% was.

Behoeften in kaart gebracht

Als onderdeel van het actieplan werd een personeelsbehoeftemeting uitgevoerd. De tijdsbesteding van drie sleutelfuncties (dossierbeheerders, klantenbeheerders en maatschappelijk assistenten) werd uitgebreid in kaart gebracht.

De resultaten onderstrepen het belang en de noodzaak van de aanwerving van de nieuwe medewerkers geven inzicht in het optimale personeelsplan voor de toekomst, en bieden een leidraad voor verdere inspanningen op het vlak van de kwaliteit van de dienstverlening aan personen met een handicap.

Om een verdere kwaliteitsverhoging te kunnen realiseren beveelt het rapport aan om voor een aantal sleutelfuncties bijkomende medewerkers aan te trekken, terwijl voor andere functies het huidige personeelsbestand ruim volstaat. Dit wordt ook besproken met de vakbonden.

Investeren in de toekomst

De minister en de DG Personen met een Handicap zijn zich uitermate bewust van de noodzaak te blijven streven naar een continue kwaliteitsvolle verbetering van de dienstverlening en het maximaal bannen van achterstand in de dossierbehandeling. De aanwerving van extra personeel om op de ingeslagen weg verder te kunnen gaan vergt daarom het vrijmaken van bijkomende middelen.  

Om ook in de toekomst de dienstverlening aan personen met een handicap in optimale omstandigheden te kunnen blijven organiseren is de DG Personen met een Handicap reeds gestart met de ontwikkeling van een nieuw IT-systeem. De oplevering hiervan is voorzien voor 2023. 

  • Gezondheid-welzijn
  • Diversiteit & Gelijke kansen
Lees de reacties ()

Snel naar

  • Ons verhaal
  • Standpunten
  • Geschiedenis
  • CD&V als beweging
  • Onze mensen
  • Europese Volkspartij
  • Privacyverklaring

Jouw CD&V

  • JONGCD&V
  • Vrouw & Maatschappij
  • Senioren
  • De vereniging
  • Netwerken
  • Lokale afdelingen

Politiek

  • Onze visie
  • Federaal regeerakkoord 2020
  • Lid worden

Contacteer

CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel

info@cdenv.be
02/238 38 11

  • Sitemap

Doe mee

  • Agenda
  • Jobs
  • Word lid
Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Home
  • Actua
  • Visie
    • Visie
    • Onderwijs
    • Gezondheidszorg
    • Leefmilieu, klimaat & duurzaamheid
    • Economie, werk & ondernemen
    • Cultuur
    • Fiscaliteit & begroting
    • Asiel, Migratie & Integratie
    • Justitie
    • Mobiliteit
    • Ethiek & zingeving
    • Gelijke kansen & diversiteit
    • Veiligheid
    • Landbouw, visserij & platteland
    • Staatshervorming & democratie
    • Buitenlands beleid
    • Onze andere standpunten
    • Lokaal
    • Provinciaal
    • Vlaanderen
    • Brussel
    • Federaal
    • Europa
    • Vraag en antwoord
    • Cijfer
    • Opinie
    • Standpunt
  • Wie zijn we
    • Wie zijn we
    • Ons verhaal
    • Geschiedenis
    • Lokale afdelingen
    • Wetstraat 89
      • Wetstraat 89
      • Onze medewerkers
      • Vereniging van CD&V-raadsleden
      • Netwerken
    • cd&v als beweging
    • Doe mee
      • Doe mee
      • Vacatures
      • Lid worden
      • Stages
    • Geledingen
      • Geledingen
      • JONGCD&V
      • Vrouw & Maatschappij
      • CD&V Senioren
    • CD&V als politieke partij
      • CD&V als politieke partij
      • Ministers en staatssecretarissen
      • Senaat
      • Brussels Parlement
      • Europees Parlement
      • Vlaams Parlement
      • De Kamer
  • Kalender
  • Contact
  • Word lid
×

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. 

Cookies hebben allerhande doelstellingen. Sommige worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere analyseren het gebruik van de website. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. Meer info vind je in onze cookie policy en onze privacyverklaring.

Door op “Akkoord” te klikken, aanvaard je het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. Je kan jouw cookievoorkeuren regelen via de knop “Wijzig instellingen”.

Akkoord
Noodzakelijke cookies
Wijzig instellingen
Akkoord
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van de website door jouw keuzes of interesses te onthouden.
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van de website zoals het aantal pagina's dat je bezoekt of de tijd die je doorbrengt op een webpagina. Voor analyses maken we gebruik van Google Analytics.
De marketing-cookies houden jouw surfgedrag bij. Ook cookies afkomstig van social media sites zoals Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter vallen onder deze categorie.
Terug Akkoord